Byggahus.se
Hej.

Jag undrar om det finns några smarta och ekonomiska lösningar för att jämna ut ett betonggolv under reglarna. Alltså inte hela golvet (flytspackling blir för dyrt, rummet är närmare 300 kvadratmeter), utan under reglarna och nån centimeter utåt. Jag funderar på om man skulle kunna göra en slags grund av betong där reglarna ska stå. Ungefär som när man gör grunden för en mur. Har ni några tips?

Hej!

Om syftet är att få ett plant och fint golv "ovanpå" reglarna så behöver du inte nödvändigtvis jämna av betonggolvet. Det finns några golvsystem (Nivell, Granab och kanske fler) som består av reglar med tillhörande justerskruvar. Dessa är ej beroende av ett plant undergolv utan justeras till rätt höjd och i våg med hjälp av justerskruvarna. På reglarna läggs sedan t.ex. golvspån och sedan ytskikt alternativt ett fribärande övergolv, t.ex. 22 mm parkett eller golvbrädor med tillräcklig tjocklek.

Ett tips om ovan är intressant för dig: det är viktigt att sätta justerskruvarna enligt tillverkarens anvisningar. I dessa golvsystems barndom skedde en del misstag vilket ledde till sviktande golv och skakande bokhyllor, främst i rummens ytterkanter.

Hej och tack för svaret.

Nej, syftet är egentligen bara att få själva regelverket stadigt och utan springor under. Jag kommer att lägga ett golv innanför som har en helt annan konstruktion (markskiva/2xmdf/underlagsfoam/laminat) som inte kommer ha någon kontakt med väggarna (det kommer att vara musikverksamhet i lokalen, och efter att ha konsulterat olika akustiker så är det här den bästa lösningen för min lokal, behöver däremot ha en plan yta att lägga reglarna som ska vara mot golvet på för att minimera ljudutsläpp/ljudinsläpp den vägen).

Jag är alltså ute efter en lösning där jag jämnar till enbart ytorna för dom fyra väggregelverken.

Jag har kollat på Nivell, men jag är tämligen säker på att det skulle resultera i en enda stor bastrumma/resonant membran som förvärrar problemet med lågfrekvent ljudläckage. Den typen av flytande golv behöver oftast en extrem massa för att vara effektiva långt ned i frekvensregistret.

Redigerat:
Billigast?
Plastkilar och sen fylla hålrum med byggskum...

Expanderar inte byggskum väldigt mycket?

Du måste ju förstås fästa reglarna med t.ex. vinkeljärn i plattan först. Byggskum expanderar, ja, men när det är fritt åt sidorna så åker det ut där, kraften uppåt då blir väldigt liten.

Det verkar som att jag fattade din fråga fel, trodde det var en golvkonstruktuin som skulle byggas.

Om jag förstår rätt så vill du bygga ett mindre rum i ditt befintliga större rum och få tätt mellan underkant vägg och överkantt befintligt (ojämnt) betonggolv?

Jag skulle i så fall ställa upp de fyra väggsektionerna (de ihopspikade regelverken) och trä under en remsa 0,2mm byggplast så att undersida av syllarna täcks. Kanske stifta fast plasten så att den hänger kvar. Kila upp väggsektionerna så att väggstommarna hamnar i våg. Därefter blanda till ett trögt bruk (kanske finbetong) och sedan stoppa under syllen med en murslev. Borde bli bomtätt mot ljudspridning. Plasten skyddar syllen mot fukten i bruket.

• Gilla
Frekvens
  • Laddar…
Det kanske skulle vara ett alternativ att lägga ut stålskenor som limmas i golvet, sen skruvar jag fast träreglarna i den när jag fått dom plana?

Om du bara ska väga av golvreglarna är det väl lättast att blanda en sats finbetong och lägga ut en sträng som du sen lägger reglarna i och knackar ner dessa tllls du har dom i våg. Låt sen betongen härda/torka så ligger ju reglarna jämnt och du kan borra och plugga för ett par skruv i golvet så ligger dom fast också.

• Gilla
Frekvens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.