4 518 läst · 11 svar
5k läst
11 svar
Det här med plugg och skruv igen...
OK, nybörjare här med ett stycke prefab hus att flytta in i.
Ytterväggarna består av 13mm gips och 11mm plyfa. Jag ska smälla upp ett väggförvaringssystem (Algot från IKEA) i min inbyggnadsgarderob men är ett stort frågetecken vad gäller plugg och skruv. I reglarna antar jag att jag "bara" borrar in vanliga träskruvar. Men ska jag borra och plugga där jag har gips & plyfa? Vilken plugg och vilken skruv i så fall?
Tack för hjälpen
Ytterväggarna består av 13mm gips och 11mm plyfa. Jag ska smälla upp ett väggförvaringssystem (Algot från IKEA) i min inbyggnadsgarderob men är ett stort frågetecken vad gäller plugg och skruv. I reglarna antar jag att jag "bara" borrar in vanliga träskruvar. Men ska jag borra och plugga där jag har gips & plyfa? Vilken plugg och vilken skruv i så fall?
Tack för hjälpen
Längden kan vara bedräglig att kolla på endast. I ditt fall bör du se till att du har gänga på skruven vid din plywood. Skadar ju inte vid gipsen heller men din plywood kommer ta all belastning. Anpassa huvudet till det du ska sätta upp med.
Det blir jättebra! Tänk på att inte dra för hårt om du kör med maskin, är man osäker är det lämpligare att handskruva sista biten tills man lär sig. drar man för hårt så dras träfiberna loss i hålet och skruven fäster dåligt.
Att använda momentinställningen på skruvdragare kan vara ganska svårt. Det är lättare att smyga sista biten istället, då känner man när skruven är i botten, och precis då släpper man "gasen" 
Eller handskruva sista biten som corre föreslog.
Eller handskruva sista biten som corre föreslog.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 514 inlägg
Håller med. Använder aldrig momentinställningen
Medlem
· Västernorrland
· 9 inlägg
Jag har också en fråga om skruvar och pluggar.
-vad är exakt en universal plugg? Dvs är det universalt gällande skruven eller hålet man gör med borren? Vilket inte låter korrekt oavsett... (om pluggen gick att anpassa i form och storlek då hade jag förstått hur den var "universal")
-jag har en plugg som är 3 cm lång och en skruv som är 3,5 cm lång, fungerar det?
Jag talade med en vän som sa att det är ok att skruven är längre än pluggen, t.o.m., att det föredras då det får bättre fäste... Är det sant?
-vad är exakt en universal plugg? Dvs är det universalt gällande skruven eller hålet man gör med borren? Vilket inte låter korrekt oavsett... (om pluggen gick att anpassa i form och storlek då hade jag förstått hur den var "universal")
-jag har en plugg som är 3 cm lång och en skruv som är 3,5 cm lång, fungerar det?
Jag talade med en vän som sa att det är ok att skruven är längre än pluggen, t.o.m., att det föredras då det får bättre fäste... Är det sant?
Medlem
· Västernorrland
· 9 inlägg
"Normalt sett SKA skruven gå längre än pluggen."
Men det gör det ju i så fall; med 5 mm. Men det är ändå inte tillräckligt menar du?
"Så 35mm till 30mm plugg låter något kort, skruven ska väl passera godset på det som ska fästas också?"
Och det gör det också. Naturligtvis.
Men det gör det ju i så fall; med 5 mm. Men det är ändå inte tillräckligt menar du?
"Så 35mm till 30mm plugg låter något kort, skruven ska väl passera godset på det som ska fästas också?"
Och det gör det också. Naturligtvis.
Liknande trådar
-
Nyligen bytt tak, från ruttet / dåligt spåntak till tät bördning, nu har det börjat komma mögel på brädorna i kattvindarna
Tak & Vind -
Hsb och Brf styrelsen struntar i Brf hushållets felanmälning eller beställning. Vem /vad kan hjälpa mot det här?
Bostadsrätt -
Varför åker det här röret upp? Sluten tank, vaccumtoa.
Vatten & Avlopp -
Är det här en acceptabel slipning/behandling?
Golv -
Är det längre plugg jag behöver här?
Övrigt husrelaterat