Svara Nytt ämne
  1. 2011-10-16 15:59
    Svara | #1

Nykomling Medlem: okt 2011
    södermanland
    7 inlägg

10 bilder

ljudisolera befintlig innervägg med minimum av tjockleksökning

Hej!

Jag skall bygga en takkupa till mitt 1 1/2-planshus, och funderar på att ljudisolera befintlig vägg (långsida) mellan två sovrum på övervåningen i samband med detta. Det är lyhört mellan rummen, vad som går genom vägg och vad som är flanktransmission kan jag inte avgöra.

Väggen är ca 100 mm. Låt oss anta 70 mm regel med cc 600 mm och enkelgips.

Kortsida på sovrummen vätter mot husgavel och har var sitt fönster dikt an mot mellanvägg. Dvs mellanrum mellan gavelfönster är väggtjockleken. Jag vill i möjligaste mån undvika att öka mellanrummet mellan gavelfönstren.

Följande lösningar har jag beaktat:

a) Dubbelgips + isolering => bygger 25 mm i bredd

b) Dubbelgips + isolering + saxad träregel => bygger 50 mm

c) Dubbelgips + isolering + saxad träregel på stålsyll => bygger 50 mm

d Dubbelgips + isolering + saxad stålregel => bygger 50 mm

Jag har en galen idé att som variant på alternativ b att riva från ena sidan, klyva syll och hammarband 25 mm (dvs reducera till 45 mm) och komplettera med 45 mm regel intill. Dubbla syllar har en tjocklek på 115 mm (45 mm syll+ 10-25 mm mellanrum 45 mm syll = 115 mm). Dubbel gips på detta ger 150 - 165 mm dvs bygger 55 - 70 mm.

Det korta mellanrummet (< 25 mm) kräver att man sågar hörnen i regeländar för att undvika ljudbrygga. alternativt använder man 45*45 regel.

Har någon provat det konceptet? I andra lösningar har jag endast sett syll på 2*70 mm vilket ger en syllbredd på ca minst 150 mm och väggtjocklekar över 200 mm.

Hoppas ni förstår min beskrivning, tanken är att ta bort den ljudbrygga syll och hammarband annars skapar.

Andra tips är mycket välkomna!

MVH Perhof
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2011-10-18 19:50
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2010
    Västmanland
    119 inlägg
    Gillad 5 gånger
    Prova med dubbelgips på båda sidor, räcker inte det, skruva ner och bygg 2st stenullsisolerade väggar med ett mellanrum, så ljudet kan studsa och minska.

Men tror dubbelgips räcker.

Annars har du ett annat alternativ här http://www.byggahus.se/forum/isoleri...agenheter.html där man bygger med föskjutna reglar, spar bredd på väggen.
    Senast redigerad av MrTim 2011-10-18 19:54
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

Liknande ämnen

1. Ljudisolera innervägg på ett effektivt sätt
    av MagnusSt i forum Isolering
  2. Ljudisolera ny innervägg och dörr
    av Slinden i forum Isolering
  3. Ljudisolera tunn innervägg
    av ptlf i forum Byggmaterial & byggteknik
  4. Hur ljudisolera innervägg ?
    av zankan i forum Byggmaterial & byggteknik