Svara Nytt ämne
  1. 2010-12-29 11:59
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: sep 2007
    Jämtland
    552 inlägg

5 bilder

Lossa montagelim?

Hej!

Jag har en skjutdörrsgarderob där golv-skenan är limmad mot golvet, som jag nu skall byta.

Tips på hur jag får loss aluminium skenan från golvet, såga med fiskelina känns ju som ett evighets göra?

/L

2. 2010-12-29 14:41
    Svara | #2

Alfredos avatar
    Gudfader Medlem: sep 2008
    Västernorrland
    4 311 inlägg
    Gillad 921 gånger
    90 bilder
    Antar att du vill behålla skenan hel men struntar i golvet, eller? Kanske det skulle funka att såga med en multimaster (eller Bosch/annan kopia) i limfogen och/eller överkanten på golvet. Eller såga ut ett paket med skena och "golvbit" för att därefter "klyva" bort så mycket av golvbiten som möjligt med cirkelsåg och därefter slipa/skrapa/hyvla bort resten.

3. 2010-12-29 16:06
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: sep 2007
    Jämtland
    552 inlägg

5 bilder
    Precis, golvet (laminat) skiter jag i. Skall kolla om en multimaster har tunnt nog blad för att komma in mellan golv och list.
    Annars var jag inne på som du skriver, klyva loss ett paket och sen stämma bort golvet eller så. men det är ett himla jobb.. men multimaster var ett bra tips, skall kolla!

4. 2010-12-29 16:25
    Svara | #4

Alfredos avatar
    Gudfader Medlem: sep 2008
    Västernorrland
    4 311 inlägg
    Gillad 921 gånger
    90 bilder
    Kanske skulle funka med en riktigt tunn (japan)såg och handjaga. Har även för mig att det har funnits en variant av "fältmässig" trådsåg, en form av vass, taggig vire med två ringar i änden. Har ingen aning om de är bra men borde kunna bita bättre än fisklina i varje fall. Hittade en variant här (första google träffen, vet inget om den).

En annan variant kanske skull kunna vara att såg loss "paketet" och lägga det i blöt några dar. Aldrig provat (dvs sluppit vattenskador ) men med lite tur kanske laminatet blöts upp så pass att det blir lätt (lättare) att "skrap/tälja/lipa" bort.

Liknande ämnen

1. Lossa wago
    av micce i forum El
  2. Lossa skruvmejselventil?
    av ThomH i forum Värme allmänt
  3. Lossa hjulen?
    av cheetah1 i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Lossa anslutningsrör
    av erber i forum Vatten & avlopp
  5. Lossa innedel
    av Per_N i forum Värmepumpar