Svara Nytt ämne
  1. 2010-06-17 19:45
    Svara | #1

Nykomling Medlem: okt 2009
    Skåne
    24 inlägg

9 bilder

Takstolar utan underarm

Tjena! Jag var ute på ett bygge där man har ett tak som är 17 meter långt och 7 meter från takfot till nock, alltså inte ett så litet tak. Ingen av dessa takstolar har en underarm (tror det heter så, ritat en bild)

Nu är det så här att jag har ett tak som är 4 meter långt och 6 meter från takfot till nock. Mina takstolar har inte heller en underarm. Utan bara stöttor längst ut. Är detta hållbart?

Har varit i kontakt med några byggare där man säger att man absolut måste ha en underarm. Jag tog dock kontakt med en takstolsfabrik och dessa sa att det är inget man gör men det är ingen fara. Vem fan ska man lyssna på?

Bild 2 visar hur takstolen ser ut.
    Namnlös.jpg (63 visningar)  

lol5.jpg (57 visningar)  

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2010-06-18 00:19
    Svara | #2

KnockOnWoods avatar
    Gudfader Medlem: sep 2004
    Södra Halland
    10 638 inlägg
    Gillad 2 526 gånger
    706 bilder
    Hej Bananaosten,
    du får nog vara lite tydligare.
    Bild ett: Den finns, finns inte: VAD är det som finns respektive inte finns. Har svårt att förstå.
    Bild två: Hänger de stående stöttorna i luften? Står de inte på något?
    Hur gammalt är huset? Vad menar du med att taket är fyra meter långt?
    Kanske du kan rita upp takstolen ordentligt, med dimensioner, och hur upplaget ser ut.

//KoW
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2010-06-18 02:22
    Svara | #3

FredrikRs avatar
    Gudfader Medlem: feb 2006
    Dalarna
    5 062 inlägg
    Gillad 198 gånger
    89 bilder
    Du menar nog under-ram.

4. 2010-06-20 16:06
    Svara | #4

MaZtoRs avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2008
    31 år
    skåne
    546 inlägg
    Gillad 7 gånger
    1 bilder
    Bara det finns ett bjälklag som håller ihop ytterväggarna så ser jag ingen fara med det.

5. 2010-06-20 16:15
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2010
    bodö
    255 inlägg
    Gillad 1 gånger
    eller en limträbalk i toppen som tar lasten till gavlarna/ bärväggar i konstruktionen.

Liknande ämnen