Skriv svar Nytt ämne
  1. 2010-05-21 12:38
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: mar 2008
    Kalmar
    79 inlägg
    Gillad 1 gånger
    27 bilder

Grindstolpar

Hej, vad tror ni om den konstruktionen av grindstolpar som illustreras på bilden, min hantverkare har gjort sånna.

De första han gjorde blev så svajiga att de gungade i vinden, så nu skulle det bli rejälare!
    Han satte alltså en stolpsko i en befintlig jättestor betongklump som han tidigare gjutit dit, sen satte han en trästolpe i stolpskon och sen skruvade han fast tre panelbrädor på utsidan. När han gjort det pulade han in en massa expanderbruk i det stora hålet under stolpskon. Sen skruvade han dit sista brädan.

Borde inte bruket suga upp vatten till brädorna så att de ruttnar?

2. 2010-11-23 13:03
    Svara | #2

Junior medlem Medlem: mar 2008
    Kalmar
    79 inlägg
    Gillad 1 gånger
    27 bilder
    Stolparna blev hur svajiga som helst i vilket fall, så de flick slita bort dem, så tog vi dit en murare som murade upp ett par stolpar istället. Snyggare och bättre.

3. 2010-11-23 14:00
    Svara | #3

Banned Medlem: sep 2010
    Stockholm
    2 071 inlägg
    Gillad 12 gånger
    5 bilder
    Trä direkt mot betong är ju som bekant, en katastroflösning - träet ruttnar efter några år. Ett ytterligare tips som du kan göra, är att du gjuter en betongbalk, så att stolpfundamenten sitter ihop i varandra under marken - då finns det inte en möjlighet att stolparna rör sej eller lutar - då kan du även hänga på dom största och tyngsta smidesgrindarna utan att stolparna börjar lutar inåt.

Jag har själv gjutit två ganska stora grindstolpar på fundament som förbinds med en betongbalk, till vår uppfart. Även om jag inte har några grindar hängandes på stolparna nu.....men möjligheten finns ju att göra det - oavsett vad grindarna kommer att väga.

Liknande ämnen

1. El till grindstolpar?
    av Freddy_kruger i forum El
  2. Grindstolpar av granit
    av settler i forum Grund & markarbeten
  3. Grindstolpar
    av hultet i forum Trädgård allmänt
  4. HUr rätar man upp grindstolpar?
    av StefanKarlsson i forum Trädgård allmänt
  5. Flytta grindstolpar?
    av hasse_f i forum Trädgård allmänt