Byggahus.se
Hej. Har ett 550cm långt och 10 cm grovt spirorör till en värmeförflyttningsanläggning som kommer att sitta i taknocken i vår storstuga. Storstugan är av typen utan vind och takbjälkarnas undersida ligger fritt så spiroröret ligger mao ovanför dessa i taknocken.
Innetaket är av obehandlat furu och jag har tänkt mig att panela in röret med så tunt furu som jag kan hitta och olja in det en gång med matolja el dylikt (låter knäppt, men det ger faktiskt lite snabb äldre look så att det passar in.

Har besökt de stora byggmarknaderna i Sthlm men jag hittar bara grovt virke, typ rund 22 mm och då betyder det att 'lådan/kanalen' blir runt 14.5 cm bred.

Jag har tyvärr noll koll på om det går att hitta t.ex. 10x120 och 10x100 så att jag kan bygga en 120x120 kanal med innermått 100x100.
Är det någon på forumet som kan tipsa om det finns någon brädgård byggmarknad el dylikt i Sthlm med omnejd där jag kan hitta dylikt virke
Spiropanel.jpg

Kanske inte helt imponerande bild, Men det handlar mao om att panela in röret i nocken.

/putte

Plywood skulle inte fungera? Om du vänder ådringen rätt och får tag på iaf någorlunda fin plywood.

Jo, det är en av lösningarna jag legat och funderat på inatt, istället för att sova :(
En hyfsat snygg plyfa och någon form av hörnlister om jag inte kan få till passformen tillräckligt.

/putte

Matolja ?
blir inte det dålig lukt av det ?
härsket smör en varm sommardag.

Tag_H skrev:
Matolja ?
blir inte det dålig lukt av det ?
härsket smör en varm sommardag.
Nej jag skall inte dränka den.

Jag har gjort det med furustolar och bord när jag mixat gammalt och nytt med mycket lyckat resultat. Skulle säkert funka med linoljor osv men, nej en enda strykning skapar ingen lukt...

/putte

Det blev till slut så att jag vände mig till Beijer Bygg i Tumba och beställde färdigsågade furuplywood skivor i 2000x110 (4 mm tjock) och så monterar jag dem med 15x15 list på insidan och skruvar ihop det hela. Blir lite mer skarvar än jag tänkt mig från början men med bitar som är sågade med lite bättre precision än jag själv tror jag skulle klara med det cirkelsågbord jag har själv så tror och hoppas jag att det kommer att bli rätt bra.

Hämtar bitarna i morgon och skall börja montera. Bra pris tycker jag 400 pix för både material och sågning. Kommer att sitta ganska högt och inte i blickfånget. Det borde bli betydligt snyggare än spiroröret som skall döljas...

/putte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.