Svara Nytt ämne
  1. 2009-05-29 13:07
    Svara | #1

Gudfader Inloggad Medlem: aug 2007
    Uppsala
    4 371 inlägg
    Gillad 279 gånger
    33 bilder

Utbyggnad och golvbjälklag

Jag tänkte göra en utbyggnad genom att förlänga huset i sin helhet med 4st takstolar, dvs ca 5m, inklusive källare och övervåning. Huset är ca 7m brett.

5m gör att det är ganska okomplicerat att få till golvbjälklag mellan källare och nedervåning; vanliga 45x220 med cc 600 och skruvlimmad golvspån ska räcka.

Problemet är att normala fackverkstakstolar med den bredden kräver en stödjande hjärtvägg nära mitten och den väggen bärs ju i sin tur upp av golvbjälklaget mot källaren. Jag vill inte ha en vägg i källaren under nedervåningens hjärtvägg.

Jag kan lägga en limträbalk i golvbjälklaget under hjärtväggen men begränsningen blir ändå höjden på golvbjälklaget vilket lär bli 220.

Man kanske också skulle kunna lägga en stående bjälke nederst i hjärtväggen likt ett stående hammarband för att fördela trycket bättre.

Men hur räknar man på detta?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-06-01 09:41
    Svara | #2

Uppsala
    4 371 inlägg
    Gillad 279 gånger
    33 bilder
    Jag har förstått nu att det enklaste är att använda sig av järnbalk under hjärtväggen.

Är det någon som kan förklara lite om olika typer av järnbalkar och vad som borde vara lämpligt för mitt användningsområde? 5m spännvidd är inte mycket så jag antar att det räcker med att höfta till med vilka dimensioner som krävs. Vad sägs om en H-balk, 120x120 med 8mm godstjocklek?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-06-01 09:52
    Svara | #3

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 258 inlägg
    Gillad 1 320 gånger
    7 bilder
    Det finns säkert någon här som kan ge ett bättre svar.

Men, jag tror att det är fullt möjligt att göra fackverkstakstolar som bär över 7m. För det är väl det som blir spännvidden på takstolen om jag läst rätt här ovan? Hör med en takstolsfabrik, de ger dig även konstruktionsberäkningen.

Om du skall ha en stälbalk på 5m , så måste du låta en kontruktör räkna på den, varje hus har sina egna förutsättningar. Det handlar inte bara om balken i sig själv utan även upplagspunkterna. I vår påbyggnad har vi använt ett par stålbalkar i mellanbjälklaget med 5m spännvidd. De är 160mm höga.

I många fall måste man dra pelare ända ned till grundmuren, och i vissa fall även gjuta ett nytt fundament under källargolvet för upplaget till pelaren.

4. 2009-06-01 10:01
    Svara | #4

Uppsala
    4 371 inlägg
    Gillad 279 gånger
    33 bilder
    Upplägget ska inte vara några problem! Jag har murade väggar från källaren att lägga balken på.

hempularen, vad bär era stålbalkar upp? Samma sak som hos mig, bärande väggar? 160mm höjd verkar vara en vanlig dimension och det är kanske det jag skulle behöva för att vara på den säkra sidan...

Jag har fått för mig att det blir billigare att lägga en stålbalk under hjärtväggen än att köpa 7m självbärande takstolar.

5. 2009-06-01 10:15
    Svara | #5

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 258 inlägg
    Gillad 1 320 gånger
    7 bilder
    Nej i vårt fall bär de upp ett mellanbjälklag. Den delen av huset är en utbyggnad från 70 talet på 5x8m (resten av huset är från30 talet). Vi byggde på en våning på utbyggnaden. Av olika skäl så behövde bjälkarna gå i 8m. riktningen, och det fanns ingen hjärtvägg som kunde bära (det finns en men den står ca 1 m bredvid en stålbalk i källaren).

Vi har en trappa också som kommer upp ungefär mitt i alltihop. Så därför blev det 2 balkar, en på varje sida om trappan. Träbjälkarna (220mm) är sedna instuckna i balken så bjälklaget är totalt 220mm trots balkarna på tvären.

Ett mellanbjälklag är i många fall en större belastning än ett tak trots snölast, så det är mycket möjligt att det räcker bra med en klenare balk för dig. Men det måste du få beräknat. Ett mellanbjälklag dimensioneras regelmässigt för 200kg per kvm (plus egenvikt). Detta i bostäder, i offentliga lokaler tror jag det är dubbla den lasten som gäller.

Vårt gamla tak på den här delen var fackverkstakstolar med en spännvidd på 8m. De vilade iofs på den falska hjärtväggen, men efterssom den stod där den stod så skulle lättbettongbjälklaget mot källaren ha knäckts om det blivit en hög last på hjärtväggen. Så jag tror att de takstolarna var dimensionerade för 8m fri spännvidd.

Liknande ämnen

1. Utbyggnad på en utbyggnad - funkar de och kostnad ?
    av Hyttmyra i forum Byggmaterial & byggteknik
  2. Utbyggnad på en utbyggnad - kostnad ?
    av Hyttmyra i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  3. Utbyggnad på norrbottensgård – golvbjälklag och isolering
    av Janne2 i forum Byggmaterial & byggteknik
  4. Golvbjälklag!
    av guran1 i forum Lösvirke & timmerhus
  5. Golvbjälklag
    av marcin78 i forum Grund & markarbeten