Svara Nytt ämne
  1. 2008-12-30 21:26
    Svara | #1

Yrrols avatar
    Gudfader Medlem: nov 2008
    VästraGötaland
    4 514 inlägg
    Gillad 173 gånger
    320 bilder

isolera vinden, hur tjock isolering osv?

Huset var menat som två vånings byggnad men de lät det vara halvbyggt och fick bli som en stor kall-vind med tillhörande seriös trappa å allt, hehe. Nu lockas jag att börja slutföra isoleringsarbetet å så, dels för slippa massa möss samt för att kunna ha ett stort hobbyrum.

Då är jag bara lite nyfiken på hur mycket man måste isolera insidan av snedtaket? Jag inbillar mig att man måste dra till rejält och då känns det ju som om bo-ytan försvinner rejält den också.

Och hur hindrar man mössen att smita in mellan taket och husväggarna som den troligen gjort under alla tidigare år? Är det så simpelt så det löser sig själv när man monterar upp väggskivorna efter att ha isolerat?

Skulle man vinna mycket på att öppna upp golvet och ersätta den 30år gamla isoleringen de hade mellan våningarna, eller är det onödigt jobb? (jag såg en annons på blocket om någon som hävda att hans skum skulle vara så himla mycket bättre än gammal vanlig isolering)

Och för att vara lite ansvarsfull också; kräver detta byggnadslov för att isolera ens vind?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-12-30 22:18
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2008
    Örebro
    436 inlägg
    Gillad 2 gånger
    Hej.Inget bygglov behövs. Det finns stålnät att sätta i takfoten för att inte släppa in mössen, En ännu bättre mus fångare är katt. Då slipper du möss över hela tomten. Mus problemet löser sig inte när du isolerar taket. Tänk på att möss kan komma in i små springor som4-5 mm. Du behöver nog minst 25 cm isolering i taket. Du behöver inte öppna upp golvet i mellanbjälkslaget. Låt det ligga där det är. För sa man ju ,att tro inte allt du ser på TV.Nu säger man, tro inte allt du läser på nätet. Lycka till
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-01-25 21:58
    Svara | #3

Nykomling Medlem: jan 2009
    Skåne
    7 inlägg

Hej1

kika på denna länk! kan kanske finnas bra tips där. Jag hade god hjälp av denna sida.
    lycka tll.
    mvh
    Thobias

4. 2009-01-25 21:59
    Svara | #4

Nykomling Medlem: jan 2009
    Skåne
    7 inlägg

Liknande ämnen

1. Hur tjock isolering?
    av Per77 i forum Isolering
  2. Hur tjock isolering ska jag använda?
    av fluda i forum Isolering
  3. Hur tjock isolering
    av odsmal i forum Vatten & avlopp
  4. isolera tjock gammal stenvägg ?
    av mohave i forum Isolering
  5. hur tjock isolering
    av Mady i forum Isolering

Taggar