Svara Nytt ämne
  1. 2008-09-30 09:33
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: sep 2008
    Östergötland
    61 inlägg

2 bilder

6mm i tak??

Undrar om ja kan sätta 6mmgips på ett befintligt tak?
    Det är så att ja har pappspännt tak i vardagsrummet och i sovrummet har ja typ rektangulära plattor i taket, och det är i sovrummet ja tänkte sätta gips på det befintliga taket och sen sätta syp en väv så det liknar ett pappspänt tak!
    Så nu undrar ja om det går att sätta 6mm gips på det befintliga taket?

Är lite ny på sådant!

2. 2008-09-30 09:37
    Svara | #2

bonniers avatar
    Forumgud Inloggad Medlem: nov 2006
    Östergötland
    1 724 inlägg
    Gillad 124 gånger
    64 bilder
    Jag kan inte tänka mig att det inte skulle gå, under förutsättning att du har något att skruva fast skivorna i. Men kan du inte sätta väv direkt på de befintliga plattorna? Kanske med nån form av easy cover under om det är för mycket struktur på plattorna.

3. 2008-09-30 12:27
    Svara | #3

v-gs avatar
    v-g
    Forumgud Medlem: sep 2007
    Västernorrlands
    3 792 inlägg
    Gillad 4 gånger
    110 bilder
    Skulle inte satt det, de 7 millimetrarna kan resultera i mycket tråkigt. Möjligen om du skruvar väldigt tätt. Svårigheter att få upp plattorna hela kan jag också tänka mig. 13 är nog drygt.

4. 2008-09-30 14:21
    Svara | #4

Östergötland
    61 inlägg

2 bilder
    Nej, ja kan inte sätta väven på det befintliga, blir väldigt mkt spackel innan i så fall antar ja!
    Kan man inte både limma och skruva?
    Få upp dem hela, ja tänkte låna en gipshiss!
    Vad kan hända med gipsen om ja sätter upp den?

5. 2008-09-30 14:26
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: sep 2008
    kronoberg
    711 inlägg

2 bilder
    6mm gips har en tendens att vika sig om man inte är väldigt försiktig.

Samma sak när man skruvar så är risken stor att skruvarna går igenom.

6. 2008-09-30 19:29
    Svara | #6

Forumgud Inloggad Medlem: okt 2006
    40 år
    Halland
    3 139 inlägg
    Gillad 301 gånger
    52 bilder
    Jag satte det i ett av mina rum, det blev inte bra ! kan ana en svag spricka på två ställen. Troligtvis har jag fått in för lite spackel i kortändarna trots snedskärning.

7. 2008-10-01 08:00
    Svara | #7

Östergötland
    61 inlägg

2 bilder
    verktygsgurun skrev Visa original
    Jag satte det i ett av mina rum, det blev inte bra ! kan ana en svag spricka på två ställen. Troligtvis har jag fått in för lite spackel i kortändarna trots snedskärning.
    (Troligtvis har jag fått in för lite spackel i kortändarna trots snedskärning)Hur menar du nu?
    Är lite ny på detta som sagt!

8. 2008-10-01 09:57
    Svara | #8

Nykomling Medlem: aug 2006
    35 inlägg

Satte 6 mm gips i alla rummen på övervåningen i förra huset, inga som helst problem. Gäller bara att ta det lite lungt och metodiskt så går det bra, använd stöttor när du sätter upp gipsen i taket. Sen är det bara att skruva fast ordentligt.
    Kan vara läge att riva ner det pappspända taket för att försäkra dig om att det inte sitter några stora ojämnheter ovanför papptaket som spräcker gipsskivorna.

När gipsplattorna är på plats är det bara att sätta skarvremsor och spackla noggrannt 2-3 gånger. Väv i taket kan vara lite overkill i mitt tycke, det är ganska mycket arbete med det om man är ovan och utseendemässigt skiljer det inte så mycket mot att måla direkt på gipsen om du inte väljer en strukturväv.
    Den stora fördelen med väv är att du får ytterligare ett armeringsskikt mot eventuella sprickbildningar mellan gipsplattorna.

Lycka till!

9. 2008-10-01 14:55
    Svara | #9

Forumgud Inloggad Medlem: okt 2006
    40 år
    Halland
    3 139 inlägg
    Gillad 301 gånger
    52 bilder
    Jensa1 skrev Visa original
    (Troligtvis har jag fått in för lite spackel i kortändarna trots snedskärning)Hur menar du nu?
    Är lite ny på detta som sagt!
    När man gipsar och stöter gipsskivorna mot varandra blir det en skarv - denna skarv måste spacklas - för att få in något spackel måste man fasa av skivorna så att glipan blir större och då kan man få in spacklet.

Jag kommer nog att lägga på en microlit eller nåt i mitt tak och måla om det igen.

Man lär av sina misstag...

10. 2008-10-01 15:45

Senior medlem Medlem: aug 2005
    Östergötland
    571 inlägg
    Gillad 9 gånger
    39 bilder
    Ett tips är också att måla dom fasade/skurna kanterna med en oljebaserad grundfärg efter uppsättning. Då minimeras risken att kanterna reser sig när man spacklar/målar. Jag har satt renoveringsgips i tak utan några som helst problem. Använde en skivhiss, och skruvade ganska tätt i trätaket som satt under den spända pappen som jag ville dölja.

11. 2008-10-01 19:36

Östergötland
    61 inlägg

2 bilder
    klingstrom skrev Visa original
    Satte 6 mm gips i alla rummen på övervåningen i förra huset, inga som helst problem. Gäller bara att ta det lite lungt och metodiskt så går det bra, använd stöttor när du sätter upp gipsen i taket. Sen är det bara att skruva fast ordentligt.
    Kan vara läge att riva ner det pappspända taket för att försäkra dig om att det inte sitter några stora ojämnheter ovanför papptaket som spräcker gipsskivorna.

När gipsplattorna är på plats är det bara att sätta skarvremsor och spackla noggrannt 2-3 gånger. Väv i taket kan vara lite overkill i mitt tycke, det är ganska mycket arbete med det om man är ovan och utseendemässigt skiljer det inte så mycket mot att måla direkt på gipsen om du inte väljer en strukturväv.
    Den stora fördelen med väv är att du får ytterligare ett armeringsskikt mot eventuella sprickbildningar mellan gipsplattorna.

Lycka till!
    Kanon tack till alla tips, blir ingen väv i taket utan det blir bara att sätta skarvremsor och spackla och måla det, gipshiss kommer ja att använda plus att ja letar ett skruvstopp till min skruvdragare lr om ja hyr en sådan som det finns på och skruvarna sitter på band typ magasinaktigt(så slipper ja fippla me skruven ur fickan)!
    Är det ngt annat ja bör tänka på innan ja monterar gipsen i taket, typ vinklar mm var börjar man med dyligt?

Mkt tack för alla svar

12. 2008-10-01 19:39

Östergötland
    61 inlägg

2 bilder
    jo ja kommer att skruva upp gipsen med cc30!

13. 2008-10-02 08:54

Östergötland
    61 inlägg

2 bilder
    Jo det tänkte ja på med, var börjar ja när ja ska sätta opp första gipsskivan?
    Nu e det så att ja ska ha kvar de befintliga taklisterna så ja sätter gipsen emot dem, ska ja använda latex till de ev springorna som blir mellan gipsskivan och listen?

14. 2008-10-02 10:27

Senior medlem Medlem: aug 2005
    Östergötland
    571 inlägg
    Gillad 9 gånger
    39 bilder
    Se till att ha en skuren kant (långsidan på gipsskivan) mot taklisten så att du inte får en "dal" där som du behöver spackla upp för att få det plant. Latex mot taklisten funkar bra. Jag skulle sätta microlith i taket också, men en del tycker att det är överkurs :-)

15. 2008-10-02 11:24

Östergötland
    61 inlägg

2 bilder
    Med microlith menar du fiberremsan som man sätter över skarven va?
    Om så så har ja tänkt att göra det, vilka kanter bör man fasa av?

Åter igen tack för all hjälp hittills!