Svara Nytt ämne
  1. 2006-09-01 18:58
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2003
    201 inlägg

Höjd på staket med/utan bygglov?

Hejsan!

Undrar över hur höga plank/staket får lov att vara utan bygglov? Har för mig att jag läst någonstans att det är 1.80 som gäller, men i förhållande till vad? Vi har en slänt och en väg som går högre än vår tomt och där tänkte vi eventuellt sätta plank för att hindra insyn. Men om det är 1,80 över vår tomt så hjälper det nog inte så mycket... *:'(

Jag önskar att det är 1,80 mot angränsande väg... *:

Hoppas på någon kunnig i ämnet!

//Helena
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-09-01 20:55
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2004
    335 inlägg

3 bilder

Re: Höjd på staket med/utan bygglov?

Varje kommun har sin egen (mer eller mindre väldefinerade) stakethöjd, normalt är dock att höjd över 0,8 - 0,9m kräver bygglov, i min stad är det ovanligt generöst; 1,3m.
    vänlig hälsning fiddeli
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-09-01 23:39
    Svara | #3

saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: sep 2005
    M
    3 679 inlägg
    Gillad 9 gånger

och i vår på 110cm. men du får skilja på plank och staket. I vår kommun ansåg man ett plank på 180cm var ett staket, och därmed bygglovsbefriat. Planket/staketet hade 100mm bädor med 100mm mellanrum, och ett sådant kan man sedan täcka med växter för att uppnå insynsfritt.
    Detta om man anser det besvärligt att söka bygglov för planket, eller kanske en granne som inte vill ha något plank i tomtgränsen.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

4. 2006-09-02 19:22
    Svara | #4

Junior medlem Medlem: jun 2006
    83 inlägg

I stockholm gäller plan upp till 110 cm och därifrån upp till 180 kan du sätta exv spalje. De säger att man mäter från andra grannens tomt, dvs 110 och 180 från "baksidan".

5. 2006-09-02 19:24
    Svara | #5

83 inlägg

Glömde, precis som tidigare sagts det är viktigt att skilja på plank och staket. I Stockholm är de kinkiga med plank. Plank och staket till 110 cm är alltså okey och vill du bygga till ytterligare är det viktigt att det är minst 50% genomsläppligt exv spalje etc. Men det verkar vara olika i olika kommuner.

6. 2006-09-02 20:14
    Svara | #6

saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: sep 2005
    M
    3 679 inlägg
    Gillad 9 gånger

och vad jag ville komma till, var just som nämns. Att med lite spetsfundigheter går det att kringgå reglerna, med att bygga staket/spalje. Men man kan undra var gränsen går för den där spaljen. Kan man spika ihop en sådan av 150mm brädor med 150mm mellanrum, med motivering att växterna kommer att bli stora och tunga :-?= inga luktärtor precis.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

7. 2006-09-03 15:51
    Svara | #7

83 inlägg

De snackar om genomsläpplighet till 50%, sedan kan du nog anpassa det ganska bra.

8. 2006-09-04 13:55
    Svara | #8

Senior medlem Medlem: jan 2005
    44 år
    Stockholm
    657 inlägg

1 bilder

Vi fick svaret: en spaljé är något man kan sticka armen igenom - dvs om du kan sticka armen igenom en repeterad struktur är den inte ett plank eller staket.

1.10 är väl standard för staket/plank annars - och se upp med hörnregler om ni har hörntomt - fri sikt krävs 10 meter in från vägens virtuella hörn (förlängningen av vägens kant till ett vasst hörn)

Mvh
    /Angelven - pipranka/rådhusvin/humle växer väldigt fort 8-)

9. 2006-09-12 15:13
    Svara | #9

fubars avatar
    Senior medlem Medlem: aug 2005
    Skåne
    628 inlägg
    Gillad 39 gånger
    26 bilder

Har alltid funderat på hur hög häck man får ha mot gatan, tror inte att det finns regler för det undantaget hörn och utfart?

Så varför skulle en tre-meters häck vara OK men inte ett staket på 110cm?

10. 2006-09-12 15:21

fubars avatar
    Senior medlem Medlem: aug 2005
    Skåne
    628 inlägg
    Gillad 39 gånger
    26 bilder

Har en fundering i nästan samma ämne:
    Funderar på att göra ett plank ca 5m in på tomten från garaget fram till tomtgränsen (häck mot granne).
    Om man håller sig under 1,8m måste jag då ha bygglov om det inte går längs med tomtgränsen utan endast plankets "kortsida" är vid tomtgränsen?

Det skymmer ingenting och häcken mot grannen är ca 1,5-2m bred.
    Men av vad som står i tidigare inlägg kanske det är bättre att göra en spalje med piprankor?

11. 2011-06-09 00:38

timmelstads avatar
    Forumgud Medlem: sep 2009
    Stockholm
    1 686 inlägg
    Gillad 45 gånger
    5 bilder
    I Nacka, (kranskommun till Stockholm) är det som följer:

Behöver jag bygglov för staket och plank?

Nej för staket men ja för plank. Ett staket får vara 1,1 meter högt, annars räknas det som plank.
    Tänk på trafiksäkerheten vid korsningar och utfarter: 80 cm är vanlig höjd du har ögonen på när du sitter i en bil - högre staket i utsatta lägen skymmer sikten!
    Utan lov får du också anordna skyddad uteplats i anslutning till en- och tvåbostadshus. Planket eller muren får då inte vara högre än 1,8 meter, inte sträcka sig längre än 3,6 meter ut från huset och inte placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter. Om grannen godkänner mindre avstånd till tomtgräns får du också bygga närmare utan lov.

Miljö- och stadsbyggnadsnämnden har fastslagit följande:
    • Staket är en lätt avskärmning som är max 1,1 meter. Bygglov krävs inte. (Observera dock att staket ska vara trafiksäkra och hålla måttet max 0,8 meter över vägbanan vid korsningar och utfarter. Läs mer under trafiksäkerhet.)
    • Ett plank är en lätt avskärmning högre än 1,1 meter. Bygglov krävs.
    • Mycket genomsiktliga avskärmningar som stängsel och spaljéer kräver inte bygglov.
    • En mur är en tung konstruktion, fristående eller motfylld med jord/stenmassor på ena sidan. Om konstruktionen bygger mer än 0,5 meter över marken krävs bygglov.
    • Kantstöd är en anordning/konstruktion som är motfylld med jord/stenmassor på ena sidan och är lägre än 0,5 meter. Bygglov krävs inte.

I plan- och bygglagen finns särskilda bestämmelser för en- och tvåbostadshus. För dessa gäller att plank och murar runt skyddade uteplatser inte kräver bygglov om de placeras inom 3,6 meter från bostadshuset, inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter.
    Om grannar som berörs medger en placering närmare tomtgräns än 4,5 meter krävs inte heller bygglov. För att undvika problem i framtiden rekommenderar nämnden att man tar ett sådant godkännande skriftligt.

12. 2014-07-24 21:58

Nykomling Medlem: feb 2009
    Stockholm
    21 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Jag skulle vilja lägga till ett förtydligande i den här tråden: Det är (i alla fall i Stockholm) inte så att reglerna för plank i anslutning till huset "smittar" spaljén med sin höjdbegränsning. Så länge som konstruktionen har 50% genomsläpplighet så är den inte bygglovspliktig och begränsas alltså inte av några regler. Man kan alltså bygga spaljéer hur höga som helst, även vid tomtgräns.

Jag lägger till detta här eftersom jag inte har hittat informationen på nätet, utan till sist ringde byggnadsnämnden för att kolla.
    hempularen gillar detta.
    gillar

Liknande ämnen

1. Höjd på plank/staket ?
    av tupas i forum Bygglov
  2. Höjd på insynsskyddande staket...!!!
    av singelhit i forum Altan & uteplats
  3. Höjd på staket
    av 0840 i forum Trädgård allmänt
  4. Höjd på altan staket?
    av Trallen i forum Trädgård allmänt
  5. Höjd på staket ?