Byggahus.se
Ska bygga en ny sommarstuga (utan el) på 45m2 och kommer att ha en kamin som primär värmekälla.

Hur stor betydelse har det om kaminen tar tilluft utifrån eller inte? Typiskt nog har ju kaminen jag fastnat för (Aduro 15) inte det.

Angående skorsten tänkte jag mig låta den gå i ett förvaringsutrymme bakom väggen kaminen ska stå emot och låta kaminen vara bakansluten. Tänkte därmed att det skulle vara möjligt att sota skorstenen inifrån genom att ha ett T-rör som 90-gradersböj mot kaminen med ett avskruvbart lock nedåt. Tänker jag fel? Hittar inget sådant när jag söker efter skorstenar....

Det är helt ok med en kamin som tar luften inne, du få se det som din ventilation.

Prata med sotaren om skorstenslösningen det är ändå han som ska godkänna tillsist.

Poängen med tilluft utifrån är att det skall bli lättare att tända om huset har mekanisk ventilation. Med mekanisk ventilation blir det så stort undertryck i huset att det lättare ryker in när man tänder. Har du ingen el i stugan så har du sannolikt ingen mekanisk ventilation och då finns heller ingen poäng med att ta förbränningsluften utifrån. Det är bara att krångla till det i onödan.

Tack för svar! Hittat en leverantör med t-rör med sotning nedåt men de påpekar att det verkar upp till sotarens godtycke om det godkänns eller inte trots att det är standard på kontinenten med sotning inifrån.

Min GISSNING utifrån erfarenhet :
Med luckan nedåt gäller väl bara att det inte finns brännbart material i närheten och att det inte finns MINSTA RISK att luckan kan öppnas av misstag. Kanske också att det finns plåt el.dyl. på golvet under luckan.

Varför skall det vara ett T-rör? Jag vet en installation där det är ett vinkelrör med en sotlucka på undersidan. Visserligen i samma rum som kaminen, men för sotningens skull borde det inte spela roll. Att det skall vara öppningsbart kanske påverkar hur isolerat det kan vara. I ett förråd skulle jag nog vilja ha ett väl isolerat rör.

Det ser för mig ut som rätt produkt för ändamålet. Jag vill minnas att oavsett isolering får inte röret gå närmare brännbart material än 50 mm. Det skall man kanske ha i åtanke så att man inte inne i förrådet lutar saker mot röret.

edmund skrev:
Tack för svar! Hittat en leverantör med t-rör med sotning nedåt men de påpekar att det verkar upp till sotarens godtycke om det godkänns eller inte trots att det är standard på kontinenten med sotning inifrån.
Godtycke eller inte men sotarna brukar inte vara så överförtjust i undersotning. Skitigt för den som ska sota, för att inte tala om hur försiktig man måste vara med undersotning INOMHUS för att undvika klagomål. Nja jag tror inte någe vidare på det.
Ska Du sota nerifrån och få det godkänt så tycker jag Du ska gå ut genom ytterväggen (om det går för kamin-placeringen) och sen sätt vinkeln/t-röret utomhus istället. Då tippar jag att det trots ovan nämnda inte är nåt problem å köra på. Men som sagt, hör med sotarn först.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.