Byggahus.se
Hallå ny på detta eminenta forum :)
Jag behöver lite hjälp att välja vedpanna, har läst mycket här men blir lite snurrig hehe

Jag har 155 kvadrat att värma hyffsat isolerat 2 vånings mexitegelhus, vattenburen värme med element och har värmts upp av en olje/ved panna. Pannhus 10 meter från hus med kulvert.
Kommer värma ca 1500 till 2000 liter acctankar.

Då till frågan, vilken av dessa pannor tror ni är bäst?

http://www.berntssonsvvs.se/sv/product/13678/FOCUS-VEDPANNA-ECO-NATURE-40

http://www.af-energiteknik.se/produkter/ved/vedpannor/maga/ ( 33 kw: arn)

Hoppas få många och grymma svar :)

Tack så jättemycket i förhand.

Mvh

Magnus

Vilka pannor har du tittat på och vad är det som gjort att du fastnat för just dessa två?

Hallå.
Jo det är deras paketpriser som passar min budget mycket bra.
Även för att de är relativt billiga fläktpannor med förhoppningsvis bättre verkningsgrad och styrning än en självdragspanna.
Mvh
Magnus

Sök på Magna på forumet

x2.
Sök på Maga.

Av de två skulle jag nog ta den finska Focusen.

Jag kollade genom pannutbudet i våras och jag valde en Calmar panna, den kostar några tusenlappar mer än focusen men då får man fyra års garanti och så kan man ringa direkt till panntillverkaren och prata svenska om något skulle strula.

Ja det gäller att tänka till när man väljer panna. Tänk på att man kanske skall leva 20år med pannan. Att då märka att panna tex ryker in, övertänder eller har något annat störande beteende är inte roligt. Då ångrar man nog att man kanske snålade in några tusenlappar. Jämför med en bil. Tänk om man valde en bil som man skulle ha i 20 år..

Jeg valgte Calmarpannan, og ville kanskje ikke valgt denne i dag
Positiv var lav pris, og veldig enkel konstruksjon.
Negativt var mye feil, og ganske dårlig grunnleggende kunnskap hos leverandøren ( Trebema ) . Veldig hyggelige, men virker på meg som om de kjenner sitt eget produkt veldig dårlig. Ville sett på BAXI i dag.....

Av de två pannorna du funderar på så kan det ju vara värt att tänka på att det är ett större vedmagasin i Magan = Mindre spring i pannrummet.
Själv köpte jag en Effecta woody 35 kW och efter två år så är jag inte annat än helnöjd. Skulle lätt valt den igen. Eldar mot 2500 liter vilket går hur lätt som helst.

• Gilla
hnurre
  • Laddar…
Hej Magnus ja har en Maga panna själv som jag är helnöjd med.. skulle utan tvekan köpa denna igen då priset är väldigt bra på dessa pannor,..

Vi har haft en Eco Nature i drift sedan 2009 och är nöjda med den. Vi värmer en 750l tekniktank (som solfångaranläggningen är kopplad till) samt en 1500l tank. Vi har haft lite problem med fläkttermostaten men fått utmärkt hjälp av tillverkaren.

Redigerat:
jussi_76 skrev:
Av de två pannorna du funderar på så kan det ju vara värt att tänka på att det är ett större vedmagasin i Magan = Mindre spring i pannrummet.
Min Maga övertänder varje gång om jag försöker fylla vedmagasinet. Problemet är nog att den tar in primärluften så högt upp. Mitt i vedluckan. Fyller jag bara till underkant på övre luckan funkar det.

Övertändning betraktar jag inte som ett problem så länge pannan inte kokar i samband med det :).
Som någon sagt förut så blir det bekvämast att välja en panna med stor vedvolym eftersom du har pannrum utanför huset. Att reducera spring till pannrummet blir som ett plus efter inkörningsperioden då man brukar bo i pannrummet tills man lärt sej hur det fungerar .....
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.