10 744 läst · 29 svar
11k läst
29 svar
Calmarpannan V65
Sida 1 av 2
Hej! Har en helt ny anläggning med Calmarpanban V65, 3kubiks acktank kulvert till 1kubiks tank i huset, kulvertstyrning, Laddomat etc. Problemet är att jag får inre upp panna. i merxä. 80 grader. Har laborerat med primär- och sekundärluft, Laddomathastighet, men pannan går upp till 80 grade sen är det stopo. Vad ska jag göra?
Vad har du för termostat i laddomat?
Hej.
Jag har ett termovar laddpaket till min panna. Den funkar precis lika som en laddomat.
Jag har en 80graders termostater i den, och kollar man på den övre mätaren så ger den mellan 82-84 grader till tanken.
Detta är fullt normalt, så tankarna blir laddade till ca 82 grader uppifrån och ner. När tempen i botten av tankarna börjar närma sig 82 grader så kommer pannan att värma upp detta till ca96 grader om du har en 50kw panna.
Detta förutsätter att inte fläkten stannar av att termostaten slår av.
Gör den det så finns två saker att göra. Antingen så ställer du upp termostaten till fläkten, om det går. Alternativt byter du till en kallare termostat i laddomaten. Förmodligen har du en 78gradare, då kan du byta till en 72.
Jag planerar att stoppa in en termostat med lägre öppningstemp på min 50kw Atmos, den slår av fläkten på "andra varvet" ibland. Atmos rekommenderar 72grader på 50kw pannor och uppåt.
Fördelen med detta är att man får en aning bättre verkningsgrad pga större difftemp mellan vattnet och rökgaserna.
Hoppas att du förstår förklaringen
Jag har ett termovar laddpaket till min panna. Den funkar precis lika som en laddomat.
Jag har en 80graders termostater i den, och kollar man på den övre mätaren så ger den mellan 82-84 grader till tanken.
Detta är fullt normalt, så tankarna blir laddade till ca 82 grader uppifrån och ner. När tempen i botten av tankarna börjar närma sig 82 grader så kommer pannan att värma upp detta till ca96 grader om du har en 50kw panna.
Detta förutsätter att inte fläkten stannar av att termostaten slår av.
Gör den det så finns två saker att göra. Antingen så ställer du upp termostaten till fläkten, om det går. Alternativt byter du till en kallare termostat i laddomaten. Förmodligen har du en 78gradare, då kan du byta till en 72.
Jag planerar att stoppa in en termostat med lägre öppningstemp på min 50kw Atmos, den slår av fläkten på "andra varvet" ibland. Atmos rekommenderar 72grader på 50kw pannor och uppåt.
Fördelen med detta är att man får en aning bättre verkningsgrad pga större difftemp mellan vattnet och rökgaserna.
Hoppas att du förstår förklaringen
Hej!
Tack för ideer och tips. Jag får in ca 72 - 75 gradigt vatten i stora tanken. Men själva panntemperaturen vägrar gå över 80 - 82 grader hur jag än fixar med lufttillförsel, björkved, blandved etc. Pratade med Trebema som levereras Calmarpannan, men de hänvisade bara till rökgastemperaturerna och den termometern än inte installerad ännu, skall fixa imorgon om jag hinner.
Fläkten går upp till 95 grader, så den borde funka. Jag har ändrat laddhastigheten i Laddomaten, men det spelar ju liksom ingen roll när pannans arbetstemp ändå ligger fast förankrad på 80 grader.
Tack för ideer och tips. Jag får in ca 72 - 75 gradigt vatten i stora tanken. Men själva panntemperaturen vägrar gå över 80 - 82 grader hur jag än fixar med lufttillförsel, björkved, blandved etc. Pratade med Trebema som levereras Calmarpannan, men de hänvisade bara till rökgastemperaturerna och den termometern än inte installerad ännu, skall fixa imorgon om jag hinner.
Fläkten går upp till 95 grader, så den borde funka. Jag har ändrat laddhastigheten i Laddomaten, men det spelar ju liksom ingen roll när pannans arbetstemp ändå ligger fast förankrad på 80 grader.
Hej.
Kollar jag på min panntermometer ligger den på runt 90 grader. Men den vet jag inte hur väl den stämmer. Jag har ca 82-84 grader i laddning i tanken, så det är nog rätt normalt att det visar lite mer i den. På andra varvet brukar det hamna på 92-94 grader i tankarna.
Med 72-75 i laddtemp så har du nog en 72 graders termostat ändå. Det är i min värld rätt val, men det kan ju funka med en 82a för dig. Man får nog prova sig fram lite vad som passar bäst.
Hur mycket skillnad har du på laddomatmätarna (till pannan och den översta på laddomaten)? Inte den som kommer från tankarna.
Har du en 50-60kW panna så borde skillnaden vara ca 14-18 grader. Under andra varvet, när tanken är fulladdad med 75grader så kommer tempen gå upp från 75+(14-18) till runt 89-93 grader om du fortfarande har tillräckligt med ved kvar i pannan.
Vill du ha varmare i första laddningen får du köpa en termostat med högre öppningstemperatur. Tror det finns 78 och 82 graders att köpa till ladomat. Du förlorar då lite verkningsgrad. Men det är nog inte mycket att tala om.
Har du artikelnummret på laddomaten eller ett kvitto så borde det ju vara specat vilken termostat som ingick på något vis.
Kollar jag på min panntermometer ligger den på runt 90 grader. Men den vet jag inte hur väl den stämmer. Jag har ca 82-84 grader i laddning i tanken, så det är nog rätt normalt att det visar lite mer i den. På andra varvet brukar det hamna på 92-94 grader i tankarna.
Med 72-75 i laddtemp så har du nog en 72 graders termostat ändå. Det är i min värld rätt val, men det kan ju funka med en 82a för dig. Man får nog prova sig fram lite vad som passar bäst.
Hur mycket skillnad har du på laddomatmätarna (till pannan och den översta på laddomaten)? Inte den som kommer från tankarna.
Har du en 50-60kW panna så borde skillnaden vara ca 14-18 grader. Under andra varvet, när tanken är fulladdad med 75grader så kommer tempen gå upp från 75+(14-18) till runt 89-93 grader om du fortfarande har tillräckligt med ved kvar i pannan.
Vill du ha varmare i första laddningen får du köpa en termostat med högre öppningstemperatur. Tror det finns 78 och 82 graders att köpa till ladomat. Du förlorar då lite verkningsgrad. Men det är nog inte mycket att tala om.
Har du artikelnummret på laddomaten eller ett kvitto så borde det ju vara specat vilken termostat som ingick på något vis.
Ok, jag skall kolla med rörfirman. Har precis betalat en fet faktura, men det stod inget på den. Vad menar du med andra varvet? Hur länge skall det ta att värma upp en 3 kubiks tank. Det känns lite som att jag jobbar i motlut. Huset suger ur den lilla 1-kubikstanken i huset. Om den sen kallnar så säger det swosch så tar den ur rätt mycket värme ur stora tanken. Nu har shunten fått rätt installation först idag, så det är lite för tidigt att tycka en massa, men man vill ju ha kortast möjliga ladd-tid. Därav mina undringar kring varför jag inte får 90-95 grader. Enligt Trebema så ärdet pannans arbetstemp, men dit når jag inte.
Som exempel så har jag tre mätare på Laddomaten, den på lodräta röret från pannan visar exv 75 grader, den på returen till pannan kan visa 60 - 65 grader, lite mer när man kört ett tag. Den nedersta ligger betydligt lägre, exv 30 grader.
Som exempel så har jag tre mätare på Laddomaten, den på lodräta röret från pannan visar exv 75 grader, den på returen till pannan kan visa 60 - 65 grader, lite mer när man kört ett tag. Den nedersta ligger betydligt lägre, exv 30 grader.
Det tar ett tag innan huset stabiliserar sig, det är bara att hålla ut.
Panntemperaturen är inte så intressant, det är mellanskillnaden på laddomattemparna som visar hur mycket effekt pannan ger.
Med andra varvet menas när tanken är laddad rakt igenom och att det uppvärmda bottenvattnet går en gång till genom pannan och värms upp ca 15 grader till. När du har laddat den full så kommer du lyfta tempen ca 15 grader till.
Med de tempar du beskriver från laddomaten så har 10-15 grader i temphöjning.
Ju högre skillnad du har ju mer effekt levererar pannan. Pumpen skall gå på läge tre.
Den emot tanken är inte så intressant. Men får du upp den till 75 grader så ökar även laddtempen(lodräta röret).
Kolla in:
http://www.termoventiler.se/
kolla i spalten i högerkant, där finns filen effektberäkningsmall. öppna den och begrunda den. Där kan du skriva in dina tempar och ett lämpligt flöde för din pump, så får du en fingervisning av hur mycket effekt pannan ger.
Panntemperaturen är inte så intressant, det är mellanskillnaden på laddomattemparna som visar hur mycket effekt pannan ger.
Med andra varvet menas när tanken är laddad rakt igenom och att det uppvärmda bottenvattnet går en gång till genom pannan och värms upp ca 15 grader till. När du har laddat den full så kommer du lyfta tempen ca 15 grader till.
Med de tempar du beskriver från laddomaten så har 10-15 grader i temphöjning.
Ju högre skillnad du har ju mer effekt levererar pannan. Pumpen skall gå på läge tre.
Den emot tanken är inte så intressant. Men får du upp den till 75 grader så ökar även laddtempen(lodräta röret).
Kolla in:
http://www.termoventiler.se/
kolla i spalten i högerkant, där finns filen effektberäkningsmall. öppna den och begrunda den. Där kan du skriva in dina tempar och ett lämpligt flöde för din pump, så får du en fingervisning av hur mycket effekt pannan ger.
Chilla lite... Laddomaten styr arbetstempen. Och bevisligen ligger arbetstempen på runt 75gr. vill du ha mer byt till en annan termostat i laddomaten.Skogsta skrev:Ok, jag skall kolla med rörfirman. Har precis betalat en fet faktura, men det stod inget på den. Vad menar du med andra varvet? Hur länge skall det ta att värma upp en 3 kubiks tank. Det känns lite som att jag jobbar i motlut. Huset suger ur den lilla 1-kubikstanken i huset. Om den sen kallnar så säger det swosch så tar den ur rätt mycket värme ur stora tanken. Nu har shunten fått rätt installation först idag, så det är lite för tidigt att tycka en massa, men man vill ju ha kortast möjliga ladd-tid. Därav mina undringar kring varför jag inte får 90-95 grader. Enligt Trebema så ärdet pannans arbetstemp, men dit når jag inte.
Japp inget fel annars, byt termostat om du vill ha varmare vatten till tanken. Annars är det ju bara att lägga i mer ved när tanken är genomvarm till 75-80gr då lovar jag att den fortsätter öka. 1,5 ilägg i pannan bör gå åt för att värma 4m2 50gr. 2 fulla om du ska värma från 30-95gr, utan värme uttag då.analog skrev:
Tack för bra svar. Laddomaten skall nu få en 78 graders termostat istället för 72. Då systemet är nyinstallerat är det mkt luft kvar. Har rejält tryckfall varje dag vilket gör att jag har svårt att få till driftstemp i systemet. Kulvertstyrmingen är ju ett oskrivet blad. Har just nu 65 grader på T1 (stora tanken) 55 på T2 (lilla tankens topp) och 45 på T3 (lilla tankens nederdel). Tänker jag fel? En person på Calmarpannan tipsade om 40,50,60 som värden men då bygger jag ingen reserv i tanken. I alla fall inte med nuvarande termostat
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Det du beskriver förefaller vara helt normalt, det handlar bara om att lära sig om hur det hela funkar. Vilken Laddomat har du? Jag kör med Laddomat 21 i mitt V65-system och då funkar inte 78-graders så bra (pannan kommer gå väldigt instabilt andra varvet på laddningen och gå över 90-95 grader i panntemp) eftersom flödet blir för lågt då. Jag kör med 72-graders och då går allt väl. Slutladdningstemperaturen i tankarna hamnar en bit över 90 grader då.
Laddomat 21 har jag också. Men i mitt fall får jag kämpa/elda konstant för att få upp tempen i stora tanken. Sen försvinner värmen över natten. Tilläggas bör att tankarna ännu är oisolerade men att få upp dem i temp borde vara lite lättare. Därför termostatbyte. Eller tänker jag fel med kulvertstyrningen?