Svara Nytt ämne
  1. 2010-12-28 19:14
    Svara | #1

Nykomling Medlem: dec 2010
    västerbotten
    14 inlägg

Mer om Baxi Multi-heat 2,5F 600

Hej alla!
    Har idag en uråldrig flisstoker som heter Palmia, dockad mot en liten Nora panna från 1963. Fungerat ok tills växellådan nyligen gick sönder.
    Funderar starkt på en ny flis anläggning med Baxi multiheat 2,5F 600. Någon som har mer information om den typen av panna? Någon som använder en sån just till flis? Eller kanske ni känner eller har en Multiheat av annan modell?

Tackar på förhand! //Sichim
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2010-12-28 21:40
    Svara | #2

Banned Medlem: feb 2007
    34 år
    Norrbotten
    1 130 inlägg

55 bilder
    har eldat flis i en sådan i 6månader.
    Mycke till flispanna är det INTE, funkar skapligt med pellets så länge det är kallt ute.
    När det råkas vara + grader några dagar så går den antingen för varm och tjärar eller slocknar.

Vad är det som "lockar" med den pannan?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2010-12-28 22:24
    Svara | #3

västerbotten
    14 inlägg

Har kollat runt lite och med tanke på storlek och pris så hamnar den rätt i kurs.
    Har läst lite och hittat dom som är nöjda med den men saknar tex att den inte har självtändning.
    Har du lambdastyrning? Du kanske har en autoshunt? Är det egen flis eller köper du? Har du någon acctank?

4. 2010-12-29 08:20
    Svara | #4

baxs avatar
    bax
    Forumgud Medlem: apr 2006
    Härliga Härjedalen
    1 866 inlägg
    Gillad 57 gånger
    29 bilder
    Eltändning är ett måste!
    Försök också komma bort från dagsförråd som skall fyllas manuellt.
    "En dag utan bus är en förlorad dag" (Arne Olsson)

5. 2010-12-29 08:52
    Svara | #5

34 år
    Norrbotten
    1 130 inlägg

55 bilder
    priset är det sista du ska kolla på när det gäller fliseldning.

Sålde min efter 6 månader av problem.
    Lambdastyrd, ja, men funkade dåligt så jag körde manuellt.
    Egen flis, fastnade i "behållaren" typ varje natt, ville inte falla ner.

6. 2010-12-29 09:58
    Svara | #6

västerbotten
    14 inlägg

_ap_ skrev Visa original
    priset är det sista du ska kolla på när det gäller fliseldning.

Sålde min efter 6 månader av problem.
    Lambdastyrd, ja, men funkade dåligt så jag körde manuellt.
    Egen flis, fastnade i "behållaren" typ varje natt, ville inte falla ner.

Verkar som du inte rekommenderar denna panna?
    Vad skulle du rekommendera? Och då inte en anläggning för 150 000- 250 000kr. Har endast ett litet hus på 105 kvm + källare.

7. 2010-12-29 10:11
    Svara | #7

baxs avatar
    bax
    Härliga Härjedalen
    1 866 inlägg
    Gillad 57 gånger
    29 bilder
    Eftersom du är ny här vill jag upplysa om att _ap_ är säljare av flispannor. Ändå mycket objektiv tycker jag.

Det går fort att komma upp till 100 000, och mer, i investering. Men jag tycker du ska se investeringen långsiktigt.
    Om du inte vill titta åt "kompletta" anläggningar typ ETA (_ap_:s märke) eller Fröling skulle jag rekommendera en Gotfire-brännare tillsammans med en VEDA-panna, alternativt COMBIFIRE-panna.

8. 2010-12-29 10:40
    Svara | #8

västerbotten
    14 inlägg

Tyvärr så är det en ansträngd budget som ska inköpa en ny anläggning så det får inte gå mycket över 100... Därför var den så lämplig baxin och som idag så manuell fyller jag och det går bra. Har dom i min by som har nya ved anläggningar med acctankar mm mm. men dom måste ner i källaren 2-3grr om dagen, så om jag måste ner en gång för att kolla att allt går som det ska och fylla (5-10min) så gör jag gärna det.

Men då ska jag ha ett externt förråd om jag ska ha en gotfire-brännare mot en veda/combifire panna? Vilket jag inte idag har någon möjlighet att göra. Har idag en extern VV.beredare för sommaren och kommer att ha kvar den när jag byter panna. Kommer inte heller att ha någon acctank.
    Finns det någon fler som har/haft en baxi Multiheat?

9. 2010-12-29 10:41
    Svara | #9

34 år
    Norrbotten
    1 130 inlägg

55 bilder
    till 105kvm skulle jag rekomendera pellets/pump.

även en GotFire med ny Vedapanna + tank + styrning + förråd + installation är lätt 150 000: -
    tyvärr..

10. 2010-12-29 10:43

västerbotten
    14 inlägg

Då jag är ung och spänstig och tillgång till skog och egen flistugg så blir det hur vi än snor på orden billigare med flis än pellets/pump.

11. 2010-12-29 10:49

västerbotten
    14 inlägg

Ingen fler som har erfarenhet av Baxi Multiheat?

12. 2010-12-29 10:53

baxs avatar
    bax
    Härliga Härjedalen
    1 866 inlägg
    Gillad 57 gånger
    29 bilder
    Om det nu funkat bra tills växellådan rasade så varför inte fixa en ny växellåda och köra på som förut medans du sparar pengar till en schysst anläggning (?)

Jag vet tyvärr ingen som har en MultiHeat, på nåt forum läste jag för länge sedan om en som hade en sådan, men han körde spannmål....och hade problem.

13. 2010-12-29 11:01

västerbotten
    14 inlägg

Innan jag har en växellåda som är så lik som den som satt där så kommer det att kosta mig ca 10-15. Och då resten av min anläggning är gammal och kan gå sönder dagen efter jag fått i växellådan så kan man inte låtabli att vilja byta ut det gamla och in med det nya.

Synd att det är så många som det inte verkar fungera för. Men har lärt mig att då allt går bra är det tyst, oftast är det alltid problemen man får höra om. Och just därför är jag här

14. 2010-12-29 11:10

baxs avatar
    bax
    Härliga Härjedalen
    1 866 inlägg
    Gillad 57 gånger
    29 bilder
    Just.
    Jag tittade också på MultiHeat när jag skulle skaffa fliseldning.
    Jag valde bort den pga brist på eltändning och det lilla förrådet. Jag ville inte, och vill inte nu heller, hantera flisen manuellt. ösa med byttor etc. pga sjukdoms risken.

15. 2010-12-29 11:29

34 år
    Norrbotten
    1 130 inlägg

55 bilder
    tro mig, jag skulle hellre eldat med ved än sprungit och tittat till baxin.
    finns fler nackdelar också, bla sotningen, liggande tuber gör att
    det samlas otroligt mycke aska där som gärna virvlar runt i hela pannrummet (i din källare)
    när man ska sota.

Liknande ämnen

1. Baxi Bonus 30 med Baxi pelletsbrännare Älvsborg
    av heliac i forum Säljes & skänkes
  2. Evi Heat Split Sun 6
    av Bodders i forum Värmepumpar
  3. Erfarenheter av EVI HEAT?
    av Zakk_Wylde i forum Värmepumpar
  4. EVI HEAT
    av jts71 i forum Värmepumpar

Taggar