Köpte ny LED-lampa till badrummet idag eftersom jag tycker det är lite dåligt ljus därinne. Slog till på en 11W (motsvarande 60W) eftersom jag såg att den som satt där tidigare var en gammal 40W-glödlampa. Men nu blir jag lite osäker, tycker nästan det ser ut som att det står Max 40W?! Men det är väldigt svårläsligt...
Så jag undrar om någon har en likadan lampa som vet?
Badrummet renoverades för cirka 10 år sedan, men jag misstänker att armaturen är lika gammal som huset, dvs från sent 50-tal.
Om LED-lampan är på 11W så är det ju långt upp till 40W.
Anledningen till begränsningen är väl värmen som lampan alstrar och jämfört med en 40W glödlampa så är LED-lampan kall.
Min gamla badrumslampa av samma modell från 1960-talet var märkt max 60 W. Det fungerade bra med 75 W också men 75-wattaren höll betydligt kortare tid.
Mellan glasgloben och porslinsfästet ska sitta en gummipackning för att minska fuktinträngningen.
Ett tillägg dock. Maxeffekten är angiven för att armaturen inte skall bli för varm och orsaka brandrisk. Lågenergilampor och LED-lampor tål inte lika mycket värme som glödlampor, så det finns en risk att livslängden påverkas. Antagligen krävs det i alla fall mer än 11W för att det skall vara ett problem. I ett badrum är det väl dessutom sällan tänt timmar i sträck?
Jag måste erkänna att jag borde bli bättre på att släcka lampor när jag är hemma...
Bränder vill man ju gärna undvika, men om risken man tar är att lampan håller i 1 år istället för 2 så kan jag leva med det... LED brukar väl inte alstra särskilt mycket värme jämfört med t.ex halogen? Men det står iofs illustrerat med en bild på baksidan av paketet att lampan trivs i -20 - +40 grader.
Räkna med att en 11 W LED producerar lika mycket värme som en 11 W halogen. Men eftersom den producerar mycket mer ljus behöver den inte ha lika hög effekt för samma ljusmängd. Du riskerar inte någon brand. Du kan ju känna på kupan när den varit tänd några timmar. Är den mer än 40 grader riskerar du kanske förkortad livslängd. Den risken skulle jag också kunna leva med.
Bara för att krypa in med en liten fundering... I en ledlampa så är det väl egentligen inte själva dioderna som producerar värmen utan den tekniken som behövs för att få ner spänningen. ?
Jag har aldrig upplevt att LED blir så där jättevarma... Det är långt ifrån den värme som en halogen producerar.
Sen är det roliga att med LED så börjar det bli dags att lära oss nytt sätt att lära oss hur mycket en lampa lyser....
Borta är 40W och 60W. Nu är det väl lumen som gäller....
Tekniken bakom en halogenlampa tål mycket högre temperaturer än en LED-lampa. Om man stänger in 10W halogen i den aktuella globen eller 10W LED kommer det inte att bli en märkbar skillnad i temperatur. Däremot kan halogenlampor göras fysiskt mycket mindre vid samma effekt vilket ökar yttemperaturen. Det finns 50W halogenlampor som är mycket mindre än en 10W LED brukar vara. Och det är normalt själva dioden som producerar den mesta värmen. Strömregleringen behöver inte orsaka så mycket värme.
Jo, det har man ju märkt med LED-lampor och lågenergilampor att de ofta tycks växa i storlek ju mer ljusstarka de är. Det har hänt att jag undrat över om de ens skulle få plats där jag tänkt ha dem.
Visst borde man lära sig jämföra i lumen istället, det tar allt ett tag att ställa om sig...
Bara för att krypa in med en liten fundering... I en ledlampa så är det väl egentligen inte själva dioderna som producerar värmen utan den tekniken som behövs för att få ner spänningen. ?
Jag har aldrig upplevt att LED blir så där jättevarma... Det är långt ifrån den värme som en halogen producerar.
.
Nej, lysdioderna "producerar" faktiskt värme, en "vanlig" belysnings LED har en ström på 300 mA och spänningen brukar bli drygt 3 volt för en vit LED och ström gånger spänning är effekt, ca 1 W in.
Jag tror att en LED kan omvandla 1/6 till ljus så fortfarande blir det mycket värme.
Strömförsörjningen ligger på en verkningsgrad på över 90 % så visst blir det lite värme där också men det gäller för halogen också.
När vi kommer till 683 lumen / watt har vi inga värmeproblem.
Det var väl en lite förenklad slutsats? Fysikaliskt är värmestrålning och synligt ljus samma sak. Om vi åstadkommer en lampa från vilken 100% av energin strålar ut och sätter den i en armatur som inte absorberar något alls av ljuset / värmestrålningen så har vi inga problem med värme i armaturen. Detta tankeexperiment fungerar även om lampan avger bara UV eller bara IR och således ger 0 lumen/W. Det finns två problem. Det ena är att mindre än 100% av energin strålar ut från lampan. Det andra är att en del av energin absorberas av armaturen.
Så den utopiska lampan som ger 683 lumen/watt måste även sättas i en utopisk armatur för att vi skall vara säkra på att slippa värmeproblem.