Byggahus.se
Hej!

Jag vet att det finns tusen forum med detta att bygga bastu men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska gå till väga!

Badrummet blir på ca 15kvm och där i har jag tänkt att trycka in en bastu som jag ska bygga själv. Då bastuväggen kommer att bli mot ytterväggen på ett ställe där jag har 320mm isolering så undrar jag om man måste stoppa i mer isolering med luftspalt? Som man kan se på bilderna så har jag ingen diff spärr alls. Innerväggarna blir 2tum 4 med 95mm isolering-

Min tanke var att klä allt med plyfa (OSB) runt om så att det blir ett rum i rummet så att säga och sen spika på 1 tum 2 och klä panelen utanpå detta. Då får jag ju 1tum luftning. Ingen plast någonstans i bastun.

Kan detta funka?

Mvh Andreas

• DSC00891.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00892.jpg
    Skapa konto
genes skrev:
Hej!

Jag vet att det finns tusen forum med detta att bygga bastu men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska gå till väga!

Badrummet blir på ca 15kvm och där i har jag tänkt att trycka in en bastu som jag ska bygga själv. Då bastuväggen kommer att bli mot ytterväggen på ett ställe där jag har 320mm isolering så undrar jag om man måste stoppa i mer isolering med luftspalt? Som man kan se på bilderna så har jag ingen diff spärr alls. Innerväggarna blir 2tum 4 med 95mm isolering-

Min tanke var att klä allt med plyfa (OSB) runt om så att det blir ett rum i rummet så att säga och sen spika på 1 tum 2 och klä panelen utanpå detta. Då får jag ju 1tum luftning. Ingen plast någonstans i bastun.

Kan detta funka?

Mvh Andreas
Varför inte bastufolie i bastun? Var ska fukten ta vägen från bastun? Man vill ju att en bastu ska vara fuktig och ångande, inte torr. Hur ventileras bastun?

Luftspalt är nog bra, men regla gärna tätt, t.ex. cc-300 då panelen gärna skevar när man inte har underlag direkt under.

Som vanligt, jag är ingen expert, ta det jag utrycker med några nypor.

Blir det så mycket fukt i bastun? Just när man kastar vatten blir det ju en de, men torkar inte det upp ganska snabbt? Vilken nytta har bastufolien?

Ventilationen. Insuget kommer att sitta under aggregatet och ut luften är kopplat till vent. systemet där det sitter en fläkt på taket. Jag vet att det inte är riktigt optimalt då luften skall cirkulera i "samma" rum så att säga. Utluften borde ju då gå ut i rummet där inluften tas ifrån.

Hej! Vore kul att se hit du gjorde?

Ska skicka bilder när jag kommer hem om några dagar.

Här kommer lite bilder. Bättre sent än aldrig...... uploadfromtaptalk1409151606289.jpg
Skapa konto
uploadfromtaptalk1409151622898.jpg
Skapa konto
uploadfromtaptalk1409151636951.jpg
Skapa konto

• Gilla
drsakke
  • Laddar…
Riktigt fin bastu!!! Nu ska jag inte vara en "partypooper" men jag måste fråga om jag förstod det riktigt; Du har ingen ångspärr innanför isolationen där du har basturummet?
Isf måste jag säga att det är en riskkonstruktion. Om man tänker på varför man har ångspärr i vägg så är det uppenbart att behovet för en i yttervägg runt bastu är större.
Tylö rekommenderar rum-irum lösning. OK, men detta förutsätter normal väggstruktur UTANFÖR basturummet (med ångspärr som vanligt)
Om man bygger bastuväggen integrerat i ytterväggen så bytes plast (tål inte värmen) mot folie eller annan till bruken anpassad material som fungerar som ångtät skikt i yttervägg vid bastu.
Orsaken till att vi har ångspärr i väggarna är inte bara"synlig" vattenånga som på bad t.ex. Den är där för att hindra att varm luft (som innehåller mera fukt än kall luft) inte tränger in i isolationen och kondenserar där. Då detta är ett problem redan med vanlig rumtemp 20 C ( när utetempen är mycket lägre än innetemp) så blir inte problemet mindre vid bastu där luften håller väsentlig högre temperatur (och altså innehåller ännu mera fukt - även utan badkastning. )

MVH
Sakke

Tack! Ingen märkvärdig bastu, men fullt duglig till mig.

Jo jag har ångspärr på alla väggar utom den där bastuaggregatet sitter. Det är en innervägg med fuktspärr mot toan. Jag vill inte ha fuktspärr från två håll därför blev det ingen i bastun på den väggen.

Sen kan jag säga för egen del som bara bastar "vanligt" ca 80 -90grader, alltså ingen ångbastu eller annat, kastar på nån skopa vatten ibland. Att jag skulle nog våga bygga bastu utan ångspärr. Det blir inte ens tillstymmelsen till fuktigt inne i bastun. Väldigt torrt och fint. Sen vet jag att mot yttervägg där varmt möter kallt kan det bildas kondens. Men jag känner att det inte skulle bli någon skada av den lilla mängd kondens som kanske skulle kunna uppstå.

Min far har bastu mot sne -yttervägg i sin villa., Inga fuktspärrar, bara luftning. Bastar som jag gör. Där varken luktar konstigt, ser konstigt ut eller fuktmätare visar på något onormalt. Och så har han haft det i 34år....

Så tycker jag :)

Känner att vi snackar lite förbi varandra....
Det var detta jag reagerade på(sitat från första innlägg) :
"Då bastuväggen kommer att bli mot ytterväggen på ett ställe där jag har 320mm isolering så undrar jag om man måste stoppa i mer isolering med luftspalt? Som man kan se på bilderna så har jag ingen diff spärr alls"

Men förstår att du har lagt inn ångspärr mot yttervägg. Då är alt OK.

ang. "torrt och fint" Ja, relativ fuktighet kan vara låg (20-30%) men VATTENINNEHÅLL i luften är relativt hög på grund av temperaturen - varmt luft binder altså vatten bättre än kallt , därav problem. Så mot yttervägg kan kondensproblemen vara betydliga även utan badkastning ( Om man altså bygger oluftat och/eller utan ångspärr innnanför ytterväggens isolation. )

Ja, som du skriver , bastuväggen hos din far verkar vara med luftning mellan bastuvägg och yttervägg, då blir det nog inte problem, men tippar att han har ångspärr i själva ytterväggen (hus bygd 1980?)

MVH
Sakke

Är med på vad du menar.

Nä han har ingen ångspärr, han "spigade" upp skiten själv och sket i att sätta nåt just vid bastu.... Men luftspalt har han. Så tydligen räcker det i detta fall även kanske om det inte rekommenderas....

Jag velade själv fram och tillbaks hur jag skulle göra. Men jag snickrade in en ångspärr.

Mvh Andreas

• Gilla
drsakke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.