Byggahus.se
Hej
Har försökt att förstå mig på de "nya" reglerna kring tätskickt och allt slutar i att kartonggips inte är "tillåtet".
Men jag förstår inte denna slutsats, då man i de flesta disskussioner förutsätter att det läcker ut vatten till gipsen.
Jag har byggt några badrum enligt Höganäs anvisningar och det slår mig att nu är tätskickten ännu mer tätare i samband med leverantör av underliggande skivor.
Så är jag drar slutsatsen:
- Gips skall inte användas mot yttervägg (med plast bakom), då det skapar ett växthus för mögel. Vattenmolekyler kommer alltid in, men kommer inte ut i den takt som skulle behövas för att förhidra mögel.
- Övriga väggar ser jag inget direkt hider mot gips om så länge tätskicktet håller kraven för det nya ångmotståndet. Varför skulle ex minerit hindra ånga att fortsätta vidare in i konstruktionen? Det måste ju ändå vara så att hela konstruktionen är godkänd?

Så min fråga är:
- Är det inte tätskicktet man skall fokusera och inte underliggande material? Är det tätt så är det väl ointressant hur ngt bakom tål fukt?

Och är det inte i princip en plastmatta på vägg man är ute efter, branchen blev kanske lite tagen av att rollup produkterna inte höll måttet på ångmotstånd och då hittade andra kombinationer än gips som motiverade dem.

Det huvudsakliga problemet med kartonggips är, om man använder de nya tätskikten, att det är svårt att få tätt när man borrar hål för att sätta upp saker. En oerhört liten läcka här gör att gipset möglar. En fuktokänslig skiva kan diffundera ut fukten så att fukthalten blir låg innan den når fuktkänsligt material.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.