3 030 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Böcker om badrumsbygge
Jag har inte sett någon ny bok om detta, däremot köpte jag en dvd-skiva om kakelkunskap, 'Att arbeta med kakel och klinker i badrum'.T&H skrev:
Utgiven av Kakelföreningen c/o Byggkeramikrådet.
Mycket bra tips på skivan.
Om det inte har kommit någon uppdatering så är den skivan från 2006, dvs innan dom nya branschreglerna.
Är den inte alltför djuplodande, som jag antar att den inte är, så kanske det inte har någon betydelse.
Är den inte alltför djuplodande, som jag antar att den inte är, så kanske det inte har någon betydelse.
hittade denna länk, här finns instruktioner online: http://www.kakelkunskap.se/Film2.aspx?Id=22&Avd=2
Ja, den filmen var ju ganska grundläggande när det gäller själva plattsättningen. Den tar ju däremot inte upp någonting om allt underarbete, men det beror nog på att det är just BKR som har gett ut den.
Jag hade gärna sett en bok som täcker in rubbet ur alla aspekter,dvs regla väggar, underarbete, rördragning, fall, tätskikt plattsättning mm. Självklart kan man inte gå ned på allt för stor detaljnivå för då blir den hur tjock som helst samt att försäkringbolagens regler, BKR och "Säker Vatten" mfl, ändras titta som tätt så att boken snabbt blir felaktig eller ålderdomlig. Där kan istället finnas hänvisningar.ACME skrev:
Det skall finnas förklaringar till varför vissa moment är kritistika och boken skall inte ha en "mästrande ton som säger att just här skall du anlita professionell hjälp för att de här klarar du inte som hemmafixare", hellre då beskriva hur det bör gå till och att man poängterar svårighetsgraden.
Bra pedagogiskt utformad med bilder och text. Också få med klassiska fallgropar samt goda råd om möblering och estetik.
Jag tror man är beredd att betala några hundralappar om boken är bra. Vad skall ha säga, 150-300 kr?
Liknande trådar
-
Bygga nytt hus, böcker/video som kan hjälpa.
Byggmaterial & Byggteknik -
Böcker om teknik från 60-talet
Teknik -
Elfa-system, som ska bli bokhylla för ett ton böcker – Hur montera i denna vägg?
Inredning -
2 böcker om halmhus bygge säljes
Köpes, Hyres & Bytes -
Böcker om musikteori/notläsning (har tänkt börja spela piano)
Övrigt Off Topic