Byggahus.se
Är på jakt efter böcker om badrumsbygget, men hittar inte så mycket.
Någon som har något tips om det finns några bra böcker.

(Alltså inte om möbler osv utan själva bygget, tätskickt, flytspackling osv)

Jag har aldrig sett några vettiga böcker i ämnet. De som finns lär dessutom vara fulla av felaktigheter, reglerna och konstruktionerna har ändrats så mycket på senare tid.

Jag lyfter upp denna gamla tråd igen. Har det kommit några vettiga böcker sen sist?

Skulle vara så praktiskt med en bra bok så man får en hyfsat grepp på läget. Därtill kan man komplettera med "Säker vatten" och BKR .

T&H skrev:
Jag lyfter upp denna gamla tråd igen. Har det kommit några vettiga böcker sen sist?

Skulle vara så praktiskt med en bra bok så man får en hyfsat grepp på läget. Därtill kan man komplettera med "Säker vatten" och BKR .
Jag har inte sett någon ny bok om detta, däremot köpte jag en dvd-skiva om kakelkunskap, 'Att arbeta med kakel och klinker i badrum'.
Utgiven av Kakelföreningen c/o Byggkeramikrådet.
Mycket bra tips på skivan.

Caspár skrev:
Jag har inte sett någon ny bok om detta, däremot köpte jag en dvd-skiva om kakelkunskap, 'Att arbeta med kakel och klinker i badrum'.
Utgiven av Kakelföreningen c/o Byggkeramikrådet.
Mycket bra tips på skivan.
ja, den måste jag ha :)

Om det inte har kommit någon uppdatering så är den skivan från 2006, dvs innan dom nya branschreglerna.
Är den inte alltför djuplodande, som jag antar att den inte är, så kanske det inte har någon betydelse.

ACME skrev:
Om det inte har kommit någon uppdatering så är den skivan från 2006, dvs innan dom nya branschreglerna.
Är den inte alltför djuplodande, som jag antar att den inte är, så kanske det inte har någon betydelse.
Ja, jag ville mest säkerställa att jag inte gör något generalfel.

Ja, den filmen var ju ganska grundläggande när det gäller själva plattsättningen. Den tar ju däremot inte upp någonting om allt underarbete, men det beror nog på att det är just BKR som har gett ut den.

Hur skulle ni vilja att en sådan bok var utformad, och vad kan den tänkas få kosta?

ACME skrev:
Hur skulle ni vilja att en sådan bok var utformad, och vad kan den tänkas få kosta?
Jag hade gärna sett en bok som täcker in rubbet ur alla aspekter,dvs regla väggar, underarbete, rördragning, fall, tätskikt plattsättning mm. Självklart kan man inte gå ned på allt för stor detaljnivå för då blir den hur tjock som helst samt att försäkringbolagens regler, BKR och "Säker Vatten" mfl, ändras titta som tätt så att boken snabbt blir felaktig eller ålderdomlig. Där kan istället finnas hänvisningar.

Det skall finnas förklaringar till varför vissa moment är kritistika och boken skall inte ha en "mästrande ton som säger att just här skall du anlita professionell hjälp för att de här klarar du inte som hemmafixare", hellre då beskriva hur det bör gå till och att man poängterar svårighetsgraden.

Bra pedagogiskt utformad med bilder och text. Också få med klassiska fallgropar samt goda råd om möblering och estetik.

Jag tror man är beredd att betala några hundralappar om boken är bra. Vad skall ha säga, 150-300 kr?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.