Har flytspacklat golvet och fått till hyfsat fall på hela golvet men har lämnat den sista biten invid brunnen som jag tänkte handspackla. Min fråg är nu om jag måste använda förhöjningsring och klinker-ram eller om jag bara kan handspackla till den sista lutningen in mot brunnen och sen trycka dit membranet och klämringen och sen fästa silen i fixet bara eller måste jag haen förhöjningsring och klinker-ram?
Jag bifogar bilder så att ni kan se hur det ser ut just nu.
Jag bifogar bilder så att ni kan se hur det ser ut just nu.
Jag är inte säker på om jag förstår frågan. Men i alla fall. Förhöjningsring behöver man om brunnen är för låg. Den har ingenting med klinkerram att göra. Klinkerramen monterar man bara för att det skulle se bedrövligt ut att försöka göra ett runt hål i keramiken och använda plastsilen som lock.
Klinkerramen har ingenting med klämring eller brunnen i övrigt att göra, det är en helt annan sak.
Klinkerramen har ingenting med klämring eller brunnen i övrigt att göra, det är en helt annan sak.
Jag misstänker att många av de frågor om klinkerramar som har dykt upp här den senaste veckan kanske egentligen handlar om s.k. klinkerpaket.
Jag har aldrig använt eller klämt på något sådant i verkligheten, men som jag förstår det så handlar det om en kombinerad slukrist och klämring i ett. Eller?
Jag har aldrig använt eller klämt på något sådant i verkligheten, men som jag förstår det så handlar det om en kombinerad slukrist och klämring i ett. Eller?
Jo, det är möjligt. Och precis, klämring och slukrist i ett.
De är fullständigt värdelösa. Höjden kan justeras bara i vissa steg, och på åtminstone ett fabrikat (minns inte vilket) så kan man bara vrida den i vissa steg. Dessutom går det ju inte att justera i sidled överhuvudtaget. Det finns inte en enda fördel, men åtskilliga enorma nackdelar.
Jag ringde Jafo för ett tag sedan och frågade vad poängen var, och killen jag pratade med kunde inte svara på det. Han blev också lite sur för att jag ställde frågan.
De är fullständigt värdelösa. Höjden kan justeras bara i vissa steg, och på åtminstone ett fabrikat (minns inte vilket) så kan man bara vrida den i vissa steg. Dessutom går det ju inte att justera i sidled överhuvudtaget. Det finns inte en enda fördel, men åtskilliga enorma nackdelar.
Jag ringde Jafo för ett tag sedan och frågade vad poängen var, och killen jag pratade med kunde inte svara på det. Han blev också lite sur för att jag ställde frågan.
Tack för era svar!
Det jag försöker fråga är om jag spacklar jämnt och fint ner mot brunnen så att membranet kan ligga an fallet hela vägen ner mot klämringen. kan jag då sätta ramen för silen i fixet och vara nöjd sen.
Nu när jag tänker på det så har ju jag 12 mm spackel precis in vid brunnen och jag misstänker att brunnen måste ligga precis i nivå med spacklet för att man skall få ner membranet i klämringen ordentligt så jag måste nog ha en förhöjningsring i varje fall.
Men om ni har några fler tankar så hör jag dem gärna!
Det jag försöker fråga är om jag spacklar jämnt och fint ner mot brunnen så att membranet kan ligga an fallet hela vägen ner mot klämringen. kan jag då sätta ramen för silen i fixet och vara nöjd sen.
Nu när jag tänker på det så har ju jag 12 mm spackel precis in vid brunnen och jag misstänker att brunnen måste ligga precis i nivå med spacklet för att man skall få ner membranet i klämringen ordentligt så jag måste nog ha en förhöjningsring i varje fall.
Men om ni har några fler tankar så hör jag dem gärna!
Ja, alltså, brunnsflänsen måste ligga i liv med spacklet, den får inte ligga under. Och du måste ju spackla fast förhöjningsringen också. Klinkerramen sätts sedan i fixet, som vanligt. Förstår fortfarande inte riktigt vad den har med brunnen och eventuell klämring att göra..
Medlem
· Västernorrland
· 2 031 inlägg
Jon: du har givetvis rätt i att det inte har något med brunn och klämring att göra egentligen jag försökte bara förklara vad jag ville fråga. men nu när du har svarat så inser jag att det hade varit bättre att fråga om förhöjningsringen var tvungen att ligga i liv med spacklet.
Vi kan stänga den här tråden nu för jag känner att jag är klar över vad som skall göras.
Vi kan stänga den här tråden nu för jag känner att jag är klar över vad som skall göras.
Medlem
· Västernorrland
· 2 031 inlägg
Måste tänka efter vart jag såg den. Jag tror det var på nåt så simpelt som Silvan. Jag minns att jag reagerade när jag såg den. Tänkte att man faktiskt skulle kunna lämna in den till ett vattenskärningsföretag här i trakten och låta dem skära ut ett customiserat mönster. Coolt att ha något som ingen annan har