Byggahus.se
Hej!
Ska bygga ett badrum med klinkergolv på andra våningen i ett 30-talshus. Har brutit upp golvet och öst bort allt spån. Golvet lutar åt fel håll nu (svack mot mitten). För att kunna få ordning på lutningen och skapa ett plant golv som lutar enl normen mot golvbrunnen så tänker jag spika (och limma) en extra regel (exv 45x145) på sidan om befintlig regel. Mina bef reglar är i dim 75x200, c/c 60, med spännvidden 4,2m. Den del av regeln som berörs i badrummet är 2m. Nu till frågan. Jag skulle vilja såga ned en bit av bef regel, kanske inte alla men vissa, för att tjäna lite bygghöjd. Eftersom dörren ligger i motsatt ände mot duschen så blir insteget så högt annars. Om det går, hur många cm kan man ta utan att äventyra hållfastheten? Jag behöver också borra hål, 75mm, för avloppsrör i vissa reglar, går det bra? När jag spikar en extra regel på sidan så bidrar väl den till att öka hållfastheten. Jag har inte bestämt än hur jag ska öka golvets böjstyvhet men det finns ju utmärkt info att läsa här i forumet om det. På reglarna tänker jag lägga 22mm golvspån först.
Tack på förhand!

Jag skulle inte såga en millimeter i det bjälklaget om jag inte var absolut tvungen. Det är gränsfall som det är nu. Att spika (eller spiklimma) virke på sidan av bjälken ökar inte böjstyvheten väsentligt. Möjligtvis ökar den lastbärande förmågan, men det är inte den som är kritisk här.

Håltagning kan fungera, men det beror på var på bjälken det görs och med vilken dimension.

Jon kan du utveckla detta:

Håltagning kan fungera, men det beror på var på bjälken det görs och med vilken dimension

Eftersom jag ev ska föra något liknande

Hål ska tas i centrum av bjälkarna, gärna ganska nära upplagen. Inte för stora heller, var gränsen går för när böjstyvheten påverkas för mycket vet jag inte.

Sulan_gbg skrev:
Eftersom jag ev ska föra något liknande
Vad har du för dimension på bjälklaget, och hur stora och hur många hål vill du göra?

Det där med håltagning. Kommer fortfarande ihåg när mina föräldrar byggde om huset på tidigt 70- tal. Jag var i lägre tonåren. Rörisen jackade helt glatt ur för ett 75mm avloppsrör i en golvbjälke på andra våningen. Jag råkade vara där när byggmästaren kom och såg förödelsen. Tror aldrig jag sett någon bli så blek så snabbt. Visade sig vara en bjälke som han redan tidigare var orolig för hållfastheten på, den låg på gränsen. Den gick i närheten av skorstenen så jag antar att andra bjälkar redan var avväxlade mot den här nu urjackade bjälken.

Lösningen blev en smides konstruktion, efter att byggarna med omedelbar verkan satt en stötta på våningen under, där vi brukade ha matbordet. De klädde in bjälken i en svetsad konstruktion som sträckte sig någon meter åt båda hållen, där det var ett hål för röret genom.

jon_h skrev:
Jag skulle inte såga en millimeter i det bjälklaget om jag inte var absolut tvungen. Det är gränsfall som det är nu. Att spika (eller spiklimma) virke på sidan av bjälken ökar inte böjstyvheten väsentligt. Möjligtvis ökar den lastbärande förmågan, men det är inte den som är kritisk här.

Håltagning kan fungera, men det beror på var på bjälken det görs och med vilken dimension.
Jon, som jag uppfattar så är det böjstyvheten i badrumsdelen som är gränsfall med mina reglar. Om jag reglar i till c/c 30, skulle jag då kunna ta ner ca 15mm på de två reglarna närmast väggen? Hålen (75mm) ska borras ca 15cm från regelns ände, så det borde vara OK då.

Böjstyvheten påverkas inte särskilt mycket av att man ökar bredden eller lägger fler bjälkar. Det är nästan ensamt höjden som avgör det. Men bärförmågan ökar som sagt om man gör så. Om det är enkelt att lägga i fler reglar tycker jag du ska göra det, det hjälper ju en smula i alla fall. Men jag hade inte tagit ner någonting mer i de befintliga bjälkarna, jag hade snarare lagt i nya 45x220 i hela bjälklaget och gillat läget med insteget.

Det är möjligt att det fungerar att ta ner lite, men det är som sagt gränsfall redan nu.

• Gilla
johanfrank
  • Laddar…
MatsTE skrev:
Jon, som jag uppfattar så är det böjstyvheten i badrumsdelen som är gränsfall med mina reglar. Om jag reglar i till c/c 30, skulle jag då kunna ta ner ca 15mm på de två reglarna närmast väggen?
En fundering; Har du möjlighet att förstärka dessa två bjälkar underifrån?

MatsTE skrev:
Hålen (75mm) ska borras ca 15cm från regelns ände, så det borde vara OK då.
Du bör borra hålet minst 400 mm från upplaget.

En tumregel för håltagning i 45 mm konstruktionsvirke;
Hål med större diameter än 40 mm bör placeras med centrum mitt i bjälken, men inte närmare upplag än bjälkens höjd x2 och inte nära fältmitt, där böjmomentet är störst. Håldiametern får inte överstiga bjälkens höjd/2.

Acme, har du koll på hur stor försvagning man åstadkommer om man följer dess riktlinjer och maxar dem, så att säga? Håltagning är något av en kunskapslucka hos mig..

Nej, det har jag ingen koll på, men maxar man så bör man förstärka med plyfa eller K-virke.

Här finns en site med mycket info om håltagning i bjälklag av konstruktionsvirke: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1251

Sidan, http://www.traguiden.se, kräver inloggning men är gratis och innehåller mycket matnyttigt som t.ex. dimensioneringstabeller för olika typer av bjälklag (K-virke, limträ m.m.).

Jo, den har jag kikat på tidigare. Fast inte så ingående tydligen.. :) Tack.

Tack för hjälpen ang reglar och håltagning.
Hålen får bli 40cm från upplaget, det passar bra. Ska försöka väga av lite mera noga och ta beslut om reglarna också. Återkommer säkert med fler frågor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.