13 562 läst · 10 svar
14k läst
10 svar
Effekt golvvärme?
Tjena!
Vad är lagom att ha för effekt på golvvärme på en toalett på andra våningen? Mitt badrum är inte så stort ca 4,5 kvm och jag ska lägga kabel och kan välja på ett som har 300 W eller 430 W vilket är lämpligast?
Jag är inne på 300W alternativet eftersom jag läste någonstans att man inte får lägga mer än 100W/m2 på golvspån och drar jag då bort lite yta för toaletten, golvbrunn osv så kommer det på 430 W över 100w/m2. Stämmer det där med max 100W/m2 på golvspån? Vad rekommenderar ni?
/Sulan
Vad är lagom att ha för effekt på golvvärme på en toalett på andra våningen? Mitt badrum är inte så stort ca 4,5 kvm och jag ska lägga kabel och kan välja på ett som har 300 W eller 430 W vilket är lämpligast?
Jag är inne på 300W alternativet eftersom jag läste någonstans att man inte får lägga mer än 100W/m2 på golvspån och drar jag då bort lite yta för toaletten, golvbrunn osv så kommer det på 430 W över 100w/m2. Stämmer det där med max 100W/m2 på golvspån? Vad rekommenderar ni?
/Sulan
Det beror nog mer på vilken kabel du väljer. T.ex. så får Tyco Thermal's T2Blå läggas på brännbart underlag med en effekt på max 125 W/kvm, men Devi's Deviflex Rot 10 med en effekt på 100 W/kvm får inte läggas direkt på trägolv.
Personligen skulle eftersträva att få så hög (godkänd) effekt som möjligt och kika närmare på Tyco Thermal's sortiment: http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/products/default.aspx
Personligen skulle eftersträva att få så hög (godkänd) effekt som möjligt och kika närmare på Tyco Thermal's sortiment: http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/products/default.aspx
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Tittade litet på deras instruktioner, där står ingenting överhuvudtaget om vad det skall vara för underlag. Jag skulle inte välja ett fabrikat som slarvar så med installationsanvisningen.
Jag var i kontakt med Kima idag och de sa 80W/m2.
Eftersom jag ska lägga kabel och de finns ju endast i givna längder så kommer jag att få lägga 300 w i mitt badrum på 4,5 m2 detta ger ju 67W/m2 i snitt, effektiv yta för golvvärmen blir iofs ca 4 m2, om man tar bort yta för toalett och avlopp, detta ger ju då 75 w/m2.
Räcker detta? Jag har ingen koll eller erfarenhet.
Eftersom jag ska lägga kabel och de finns ju endast i givna längder så kommer jag att få lägga 300 w i mitt badrum på 4,5 m2 detta ger ju 67W/m2 i snitt, effektiv yta för golvvärmen blir iofs ca 4 m2, om man tar bort yta för toalett och avlopp, detta ger ju då 75 w/m2.
Räcker detta? Jag har ingen koll eller erfarenhet.
Det är ju jättesvårt att svara på vad du tycker är varmt...
En gammal elektrikerkollega installerade en 80W-kabel hos en kund, och hon blev aldrig nöjd. Leverantören hävdade att allt var i sin ordning om golvet uppnådde 27°, villket det gjorde, men vad hjälper det om kunden vill ha 30°.
Bättre att ha effekt som man inte behöver, än att behöva effekt som man inte har.
En gammal elektrikerkollega installerade en 80W-kabel hos en kund, och hon blev aldrig nöjd. Leverantören hävdade att allt var i sin ordning om golvet uppnådde 27°, villket det gjorde, men vad hjälper det om kunden vill ha 30°.
Bättre att ha effekt som man inte behöver, än att behöva effekt som man inte har.
För att upprepa mig själv från en annan liknande diskussion, hur mycket effekt som behövs beror ju helt på hur många fönster som finns, hur mycket yttervägg (om ens någon) det finns och hur välisolerad den är. Eller ska värmen bara vara där för att höja golvets temperatur för komfortens skull?
Vi tar ju bort ett element och det har väl aldrig gått på högvar riktigt men vi lär väl behöva kompensera lite för det också. Badrummet är 2*2,25 m och har en yttervägg och ett takfönster som sitter upp i en kanal för att sedan mynna i snedtak. Huset är väl hyffsat välisolerat, byggt -77. Och det ligger på andra våningen så det kommer ingen kyla underifrån.
Iofs har jag ju haft en tanke på att golvvärmen också ska fungera lite som "fuktsäkring" (=kokar man bort vattnet så går det ju inte ner i bjälklaget i alla fall...) så det kanske är bäst att försöka kräma på.
Iofs har jag ju haft en tanke på att golvvärmen också ska fungera lite som "fuktsäkring" (=kokar man bort vattnet så går det ju inte ner i bjälklaget i alla fall...) så det kanske är bäst att försöka kräma på.
Jag har precis spacklat in 400watt golvärmekabel från ebeco i mtt badrum som är 2,1*2,4 får väl se om det räcker. Hus från 74 , 2 av väggarna är ytterväggar och ett större fönster.
Ebeco har en funktion på sin hemsida där man kan knappa in sina uppgifter och få förslag på lämligt system/storlek.
Mvh DrKnowLittle
Ebeco har en funktion på sin hemsida där man kan knappa in sina uppgifter och få förslag på lämligt system/storlek.
Mvh DrKnowLittle