Skriv svar Nytt ämne
  1. 2007-10-22 06:35
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2004
    139 inlägg

11 bilder

Håltagning i brunnsmanschett (Purus)

Jag läste på flera ställen att man skulle lägga klämringen som mall och skära "strax" innanför. Jag lade dit klämringen och ritade ca 2 mm innanför och skar sedan efter linjen. När jag får upp hålet så märker jag att manschetten inte är i närheten av att vara för lång utan går bara ett par mm nedanför det "räfflade" i brunnen där klämringen hakar tag. Så klämringen klämmer åt, men jag tror inte att manschetten ligger många mm under klämringens kant.

Nu känns det inte riktigt bra då jag hade förväntat mig att den skulle gå längre ner. Jag kom nu i efterhand på att jag har en förhöjningsring på 13mm, skulle man om möjligt tagit med den i beräkningen för håltagningen?

Ni som har använt klämringen som mall, hur har ni skurit? Någon som har något bra råd? Skall jag riva loss manschetten och göra om (ett lager tätskikt på den, Casco)?

2. 2007-10-22 19:46
    Svara | #2

AW
    Fullvärdig medlem Medlem: mar 2004
    117 inlägg

2 bilder
    Det finns något som heter puruskniven.....

3. 2007-10-22 19:53
    Svara | #3

Gudfader Medlem: jan 2007
    Uppsala
    8 156 inlägg
    Gillad 2 gånger
    55 bilder
    Ja, puruskniven är ju klart smidig. När det gäller purus får man skära ungefär 10 mm innanför om man använder klämringen som mall (om jag inte missminner mig, det var längesedan jag inte körde med puruskniven). Att du har förhöjningsring har ingen betydelse.

Jag tycker att du ska riva upp och göra om.

Förresten, det rollade tätskiktet från Casco uppfyller inte de nya kraven på täthet, men du kanske har en betongkonstruktion eller murad vägg under? På träbjälklag och regelväggar kan man inte köra den vanliga Aquastopen.

4. 2007-10-22 19:55
    Svara | #4

JohanOLindas avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: nov 2004
    283 inlägg

Som jon_h säger, lämna 10mm, lämnar du för mycket får du inte ner klämringen, lämnar du för lite så är det säkert ajabajja. Men en puruskniv för några spänn är smart, fast har du redan satt den så är det kört.

RIV INTE LOSS. Använd åtminstone inte samma igen.

5. 2007-10-22 21:40
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2007
    Västra Götalandslän
    197 inlägg

8 bilder
    Eftersom jag snart ska göra det samma blev jag lite nyfiken. Jon; Spelar det alltså ingen roll om man har förhöjningsring eller inte när "bestämmer" hur stort hålet ska vara? Låter konstigt eftersom vägen ner till brunnen blir ju 13 mm längre med förhöjningsringen...men jag är ju amatör...

En amatörtanke hade ju varit att bara skära upp hålet större, ända ut till fallets kant på den som sitter och sen sätta en ny manchett över, fast de kanske inte är så svåra att få dän som jag tror

6. 2007-10-23 06:40
    Svara | #6

Uppsala
    8 156 inlägg
    Gillad 2 gånger
    55 bilder
    Klämringen och alltså tätningen mot brunnen sitter i förhöjningsringen istället, när man har monterat en sådan. Förhöjningsringen är identisk med brunnens ovandel invändigt, och förhöjningsringen tätar i sig själv mot själva brunnen. Så nej, ingen skillnad i hålets storlek.

7. 2007-10-23 07:21
    Svara | #7

139 inlägg

11 bilder
    AW: Jo kniven borde jag ha använt.

jon_h: Tätskiktet på väggarna är gjorda med Aquastop och det är reglade väggar och betonggolv. Jag började med badrummet i februari, så jag kan inte byta metod nu mitt i renoveringen...

Jag ringde PURUS igår som tyckte att det inte var några problem, bara manschetten ligger under klämringen (vilket den gör, frågan är bara hur mycket). Så han tyckte jag kunde behålla det. Manschetten är ju även självhäftande, så han såg inte att det skulle kunna bli några problem.

Men jon_h, du tycker jag skall riva bort den? Då antar jag att jag i så fall kan rengöra under manschetten, sätta dit en ny och skarva på tätskikt en halvmeter ut från bunnen?

8. 2007-10-23 07:24
    Svara | #8

Uppsala
    8 156 inlägg
    Gillad 2 gånger
    55 bilder
    Jag tror också att det fungerar, men det känns lite onödigt att ha en sådan grej som försäkringsbolaget kan slå ner på om det skulle bli några bekymmer i framtiden, särskilt när det är så enkelt att åtgärda. Det är ju bara att riva upp manschetten och sätta dit en ny, och så rolla på tätskikt ett par gånger. Tipset är att du skär runt manschetten så du inte drar med dig tätskiktet på golvet när du river bort den.

9. 2007-10-23 07:37
    Svara | #9

139 inlägg

11 bilder
    Tack, då fixar jag det idag så kan jag sova gott sen.

10. 2007-10-23 16:51

139 inlägg

11 bilder
    Hur lossar jag klämringen utan att skada den och brunnen?

Jag har försökt med alla mina krafter, men kan inte rubba den haha

11. 2007-10-23 16:53

Uppsala
    8 156 inlägg
    Gillad 2 gånger
    55 bilder
    Du får bända upp den. Bänd där fjädern sitter. Om du skadar den så får du investera i en ny, kostar någon hundring eller så.

12. 2007-10-23 17:01

139 inlägg

11 bilder
    Ok, då får jag ta till våld då

Liknande ämnen

1. Sprucken brunnsmanschett
    av lorzan i forum Badrum
  2. Brunnsmanschett i källare??
    av JPA666 i forum Tvättstuga
  3. Brunnsmanschett för Purusline 600
    av JonasHolm i forum Badrum