Byggahus.se
Tjena!

Jag var på Hornbach idag och då sa de att man inte få använda monteringsplatta för golvbrunnen om man ska flytspackla ovan på för då fäster inte spacklet, utan de sa att jag måste sätta brunnen direkt i spånskivan.

Detta stämmer väl inte?

Nästa fråga:

Ertersom jag ska lägga golvvärme måste jag ju flytspackla 15 mm. Men det finns ju inga förhöjningsringar som är 15 mm. Kan man då använda en som är 13 mm och ha 13 vid brunnen och 15 mm längre ut eftersom det ändå inte ska ligga några slingor precis vid brunnen?

/Sulan

Du ska nog inte ha 13 mm vid brunnen och 15 mm i resten av badrummet, då blir det ju knappt något fall mot brunnen.

Nä självklart ska jag bygga ytterligare fall sedan men det jag menar är att vid brunnen blir det "bara" 13mm men sedan mer i resten (typ 15 mm + fall).

Det med instruktioner på nätet känns lite lurigt just nu för det är sällan de är daterade så kan man vara säker på att allt som ligger ute på nätet klarar de nya kraven så vet någon om man får spackla på monteringsplattan. JAg tror ju det men blev ju osäker när han på affären sa något annat.

/Sulan

Visst kan du spackla på plattan. Jag brukar rugga upp den lite med ett slippapper, och sedan tvätta med t-sprit. Och vad det gäller spackeltjockleken, i praktiken blir det för det mesta svårt att åstadkomma 15 mm vid brunnen, i och med att det inte finns några sådana förhöjningsringar. Man får sätta en ring på 13 mm, och sedan inte lägga slingan för nära. Du kommer ju väldigt snabbt upp i 15 mm, säkert innan du kommit utanför monteringsplattan. Och det räcker.

Tackar!

Hur tätar man bäst mellan plattan och spånskivan, även om man ska passa det så bra som möjligt blir det ju alltid liten glipa. Silikon eller latex eller...

/Sulan

Latex funkar utmärkt, eller dreva med lite isolering eller liknande.

Jag föredrar Jafo's golvbrunnar av två anledningar;

Deras klämring skruvas fast. Det kanske inte gör så stor skillnad i praktiken, men det känns säkrare.

Deras monteringsplatta Lyftupp 12 är smidig att montera. Såga ett 180 mm hål i spånskivan, stoppa ner brunnen, klicka ihop monteringsramen och skruva sedan fast alltsammans. Inga kortlingar i bjälklaget behövs och brunnen hamnar direkt på rätt höjd utan förhöjningsringar.

http://www.jafo.eu/products.php?groupid=5&pro_id=358

Inga problem att bygga fall på lyft upp 12 antar jag då eller? JAg bara tänkte att det blir väldit lite spackel ovanpå platten, ingen risk att det blir för klent eller sprött? Armeras ju i och för sig en del med brunnsmanschetten kanske.

/Sulan

Om man tvättar och ruggar ytan på den så lär det fastna lika bra på den som på vilken annan plastyta som helst. Hur tunnt du kan spackla på vilket spackel du använder.
Vi brukar spackla mot plattans kant. Jag ser ingen anledning till att spackla ovanpå den iom att slingorna inte behöver gå så nära brunnen.

Har plattan naturligt fall in mot brunnen då, bara så att det inte blir stående vatten? Måste ju ändå på med fästmassan för klinker och det är ju typ samma sak som spackel eller?

Lägger du brunnsmanchetten direkt mot plattan då annars? Vad är störst manchetten eller plattan?

Den glada amatören här är lite osäker...

Manschetten är 37x37 cm.
Montageplattan är 26x26 cm, vilket innebär 3 cm större åt varje håll än en normal slukrist, så fallet blir knappast ett problem. Är man ändå orolig för det så är det ju bara att spackla fram till brunnsflänsen -med Maxit's Serpo 644 kan man spackla ner till 2 mm tjocklek och då lirar det lite bättre med 15 mm spackeltjocklek direkt utanför montageplattans kant.

Om man inte har en förhöjningsring så tror jag det är bättre att spackla bara fram till monteringsplattans kant. Att det blir lite stående vatten där har ingen betydelse. Jag tycker att det är lite väl klent med bara 1-2 mm spackel på plattan i och med att vidhäftningen blir sådär.

ACME, behövs inte kortlingar ändå, plattan ska väl skruvas ner i bjälklaget och inte bara i spånet? Och är det inte lite bökigt att ansluta brunnen till avloppsröret om golvspånet redan är på plats?

Jo, det har du nog rätt i.

Inga kortlingar krävs enligt Jafo, och skruvarna till plattan når inte ner i bjälklaget. Jag har ställt frågan per telefon och via mail och uttryckligen frågat om det inte behövs kortlingar i bjälklaget, men dom står på sig och hävdar att det räcker med spånet.
Har man sågat hålet för brunnen på rätt ställe så är det inget svårt att trä ner den i hålet/ avloppet.
Jag brukar tjocka på med PL400 under plattan som lite extra förstärkning.

Men om man har en brunn med sidoutlopp, blir det inte knepigt att koppla då? Och om man behöver kapa röret lite för att justera längden, hur gör man det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.