Svara Nytt ämne
  1. 2007-09-13 19:29
    Svara | #1

Lheas avatar
    Junior medlem Medlem: nov 2005
    85 inlägg

5 bilder

Golvvärme - vattenburen eller el?????

Hej,

Kan ni ge mig råd och hjälpa mig i mitt beslut om jag ska ha vattenburen golvvärme eller elslingor i mitt badrum.
    Jag är villrådig, vissa säger att det inte blir samma goa värme med vattenburen som det blir med elslingor. Detta badrummet ligger på övervåningen, kanske är lurigt att ha vattenslingor i träbjälklag och nåt går sönder?

Saken är den att vi bor i radhus och vi har gratis vattenburen värme från föreningen, så även om det kostar mer att installera vattenburet system så tjänar vi kanske på det i längden. Elen kostar ju som bekant en del och det lär ju inte bli bättre.
    Vad drar ett elvämegolv per år? Kanske inte tar så många år att tjäna in???

Kan man ha vattenburen handdukstork eller går det inte kombinera det med ett vattenburet golvvärmesystem?

Hoppas att ni kan hjäpa mig!!!
    Nybliven fritidshusägare med många funderingar... :)
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-09-13 20:41
    Svara | #2

GoForIts avatar
    Forumgud Medlem: okt 2004
    Jönköpings
    2 996 inlägg
    Gillad 34 gånger
    14 bilder
    Jag rekommenderar elslingor då jag uppfattar att du talar om komfortvärme.
    Montera en rejäl vattenburen handdukstork som får stå för huvuduppvärmningen.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-09-13 22:47
    Svara | #3

phls avatar
    phl
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Skåne
    6 523 inlägg
    Gillad 363 gånger
    2 bilder
    Klart du ska ha vattenburen värme, framför allt när huset i övrigt har det! Go värme får du även från vattenslingor, dock blir ju golvet aldrig varmt på sommaren då föreningen rimligtvis inte pushar ut något varmvatten i värmesystemet då. Själv upplever jag inte det som ett problem, det är på vintern jag vill vara varm om fötterna.
    Gör man fel får man lida.

4. 2007-09-14 10:07
    Svara | #4

Lheas avatar
    85 inlägg

5 bilder
    Badrummet kanske är 5 kvm. Vad har ni valt?? Vilket är ni mest nöjda med???

5. 2007-09-14 16:49
    Svara | #5

GoForIts avatar
    Forumgud Medlem: okt 2004
    Jönköpings
    2 996 inlägg
    Gillad 34 gånger
    14 bilder
    Vårt badrum är på cirka 6 m2, och där ligger elslingor och sitter en stor vattenburen handdukstork, precis som jag beskrivit i förra inlägget.

Jag påstår att det är svårt att hämta hem den betydligt högre initiala kostnaden för vattenburen golvvärme med ett badrum i er storlek. (Visserligen kortare med er "gratisvärme").

Elslingor ger fördelen att det fungerar året runt och torkar snabbare upp rummet efter en dusch även en fuktig augustidag. Sedan bygger också konstruktionen normalt mindre på höjden.

6. 2007-09-14 18:50
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: sep 2006
    Norrland
    533 inlägg
    Gillad 2 gånger
    64 bilder
    En liten fundering
    Vad säger försäkringsbolagen om vattenburen värme i golvet?
    Blir premien högre?
    Om man inte talar om att det är vattenburen värme och ett läckage uppstår antar jag att det kan bli tjafs
    När vi skall renovera badrummet är det golvvärme som skall in ( frusen om fötterna )
    Troligtsvis el folie som ger en helt jämn värme
    med slingor kan man känna var värmeslingorna ligger

7. 2007-09-14 19:22
    Svara | #7

Nykomling Medlem: jul 2006
    17 inlägg

Vatten buret med eluppvärmning

Hej

jag är precis i stånd med att renovera badrummet och kommer att välja ett system som är vatten buret med en elpatron i som ger värme då inte "föreningen" matar på värme i i vatten systemet.

Wirsbo har ett system som heter El push 12 som jag har tänkt använda i vårat golv på övervåningen, kommer även att gjuta i mellanbjälklaget med EPS cement för att styva upp golvet.

8. 2007-09-14 19:52
    Svara | #8

Nykomling Medlem: jul 2006
    34 inlägg

jonerax skrev Visa original
    Hej

jag är precis i stånd med att renovera badrummet och kommer att välja ett system som är vatten buret med en elpatron i som ger värme då inte "föreningen" matar på värme i i vatten systemet.

Wirsbo har ett system som heter El push 12 som jag har tänkt använda i vårat golv på övervåningen, kommer även att gjuta i mellanbjälklaget med EPS cement för att styva upp golvet.
    Kommer du inte då värma upp övriga hushåll i "föreningen" med din el-push? du kanske har egen cirkulation och expansion i huset?

9. 2007-09-15 19:32
    Svara | #9

Lheas avatar
    85 inlägg

5 bilder
    Börjar nog känna att det lutar åt elvärmegolv med en stor vattenburen handdukstork. Som jag blev tipsad om här inne. Precis som Tessok skriver så kan jag tänka mig att försäkringsbolaget inte är jättenöjd med att man har vattenburet system på övervåningen. Och skador vill ju ingen ha.

10. 2007-09-15 20:13

bigsnuckes avatar
    Senior medlem Medlem: feb 2006
    Östergötland
    774 inlägg
    Gillad 2 gånger
    Skulle försäkringsbolaget bli surt om du hade vattenburen golvvärme på övervåningen? Då tycker jag du ska byta bolag...

11. 2007-09-15 20:57

Senior medlem Medlem: sep 2006
    Norrland
    533 inlägg
    Gillad 2 gånger
    64 bilder
    bigsnucke skrev Visa original
    Skulle försäkringsbolaget bli surt om du hade vattenburen golvvärme på övervåningen? Då tycker jag du ska byta bolag...
    En vattenskada är oftast ett dyrbart kapitel
    Om inget händer är väl allt OK
    Vattenburen golvvärme är givetsvis en riskfaktor som påverkar premien eller?
    Någon som vet hur försäkringsbolagen resonerar?

Mina föräldrar hade ett expansionskärl på vinden som gick läck
    Totalrenovering på två våningar var resultatet

12. 2007-09-15 21:03

bigsnuckes avatar
    Senior medlem Medlem: feb 2006
    Östergötland
    774 inlägg
    Gillad 2 gånger
    Vattenburen golvvärme är nog inte en större fara än att installera en massa elslingor under fötterna...

13. 2007-09-15 21:23

Constructum Domuss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jan 2006
    272 inlägg

3 bilder
    Jag tror inte några försäkringsbolag blir sura om du har vattenburen värme på övervåningen om det är korrekt installerat. Mitt bolag hade inga problem med att jag installerade vattenburenvärme i hela huset, dvs. även på övervåningen.

Vattenburen värme som är korrekt installerat ger inte ojämn värme. Inte heller känner man av var golvslingorna går. Specielt inte i ett badrum om man har klinkergolv. Det finns två nackdelarna, det ena är att man ofta inte har någon värme på sommaren. Det andra är att om man gillar att ha extra varmt på golvet så fungerar inte det med vattenburen golvvärme eftersom vattentemperaturen skall högst vara typ 25 grader Celcius. Så vill du ha det varmare än 25 grader på golvet så går inte det. Fördelarna är att man slipper att betala dyr el för uppvärmningen.

Enda anledningen jag skulle installera elvärme var om jag ville kortsiktigt komma undan lite billigare.
    Senast redigerad av Constructum Domus 2007-09-15 21:25

Liknande ämnen

1. Vattenburen eller el-golvvärme?
    av Manhood i forum Värme allmänt
  2. El eller vattenburen golvvärme
    av Touran i forum Värme allmänt
  3. golvvärme el eller vattenburen?
    av stegvall i forum Värme allmänt
  4. El eller vattenburen golvvärme
    av ABAN i forum Badrum
  5. Golvvärme, el eller vattenburen?
    av Mungos i forum Värme allmänt