4 466 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Cement/betongvägg i badrum
Jag ska bygga badrum i ett utrymme där halva väggytan är under mark. Källarplanet är endast till hälften under jord. Eftersom jag inte vill dränera eller tilläggsisolera grunden då det inte finns några fuktproblem (även om det kan kännas lite kallt i badrummet mitt i vintern) har jag bestämt mig för att endast putsa ytterväggarna i badrummet. Utymmet är 8,5 kvm och höjden är idag 220 cm.
Grunden ska bilas ner och isoleras för att få in vattenburen golvvärme. Tror vi behåller takhöjden.
Jag vill bara putsa ytterväggarna och behålla en rå betongyta, dels för att fukten ska kunna vandra som den vill, precis som det gjort till idag utan fuktskador, dels för att om den dagen kommer då jag ångrar mig och dränerar+isolerar gunden, så ska jag det vara lätt att lägga på tätskikt och kakel på de väggarna.
Nu till frågorna:
Har någon gjort något liknande?
Erfarenheter?
Ska jag lägga tätskikt på innerväggarna helt till ytterväggen?
Vilket material ska jag använda till putsningen av de väggar som är ytterväggar?
Grunden ska bilas ner och isoleras för att få in vattenburen golvvärme. Tror vi behåller takhöjden.
Jag vill bara putsa ytterväggarna och behålla en rå betongyta, dels för att fukten ska kunna vandra som den vill, precis som det gjort till idag utan fuktskador, dels för att om den dagen kommer då jag ångrar mig och dränerar+isolerar gunden, så ska jag det vara lätt att lägga på tätskikt och kakel på de väggarna.
Nu till frågorna:
Har någon gjort något liknande?
Erfarenheter?
Ska jag lägga tätskikt på innerväggarna helt till ytterväggen?
Vilket material ska jag använda till putsningen av de väggar som är ytterväggar?
Ang vilket putsbruk du skall använda så kan det vara ett tips att läsa på tex www.maxit.se vad de olika produkterna skall användas till. Men något som slår mig är att om du skall ha den råa ytan på väggen lär du inte kunna ha tätskikt. Hur är dusch/badkar placerat förhållande mot väggen etc spelar nog in. http://www.ardex.se använder många för våtutrymme i källaren då deras 8+9 skall vara diffusions öppen.
Vi hade putsade och målade väggar i vårt originalbadrum från 1938. Fast det var på övervåningen, så putsen satt på reverteringsmattor. Det verkar ha fungerat bra. Nu för tiden ahr väl bl.a Alcro färgsystem som är godkända för våtrum. Kolla på det. I så fall gissar jag att man putsar med vanlig puts och utan tätskikt och sedan låter färgen fungera som tätskikt. Fast lite spännande skulle jag tycka att det är att täta till väggarna i en källare samtidigt som huset inte är dränerat.
Då hade jag personligen skippat tätskiktet helt.