Byggahus.se
Hej igen,

Vet ni om "säker vatten installation" eller branchregler eller sunt förnuft :) anser att man skall ha manchetter av "hårt" material vid rör genomgångar eller bara tätskiktsleverantörens mjuka tätdukar?

Vad menas med manchetter? Är det de mjuka manchetterna, eller skall dessa sitta ovanpå hårda som håller röret på plats?

Jag vet inte riktigt hur du menar, men röret ska alltså vara fäst bakom väggen. Sedan sitter tätskiktet anslutet till röret på det sätt som leverantören föreskriver, oftast med någon form av mjuk och böjlig manschett.

Jag inbillar mig att det är viktigt att PEX-slangen (gissar att din fråga gäller det pågående badrumsprojektet ;) ) är fixerat vid genomföringen genom yttersta skivan (Minerit i ditt fall?). PEX-slangen ligger ju löst i ytterröret i R-i-R-systemet ni använder. Jag har alltid fått för mig att bet behövs någon särskild pryl för att fixera PEX-slangen dels typ centrerat i ytterröret, dels som väggbricka utanpå ytskiktet. Har dock sett i nybygge att det bara sticker ut en PEX-slang genom kaklet och är lite nyfiken på hur hantverkarna tänkt där...

Ja, vi har också fått för oss det. Men jag hittar inget krav ... och då kan vi inte få vår hantverkare att göra det, tyvärr.

Han har ju fäst det rättså bra vad vi förstår och enligt Lip var deras tygmanchetter tillräkligt bra.

MEN lip tätskikt går tydligen inte att fästa på silikon så hur gör man vid rörgenomgången då? Vad skall man ha runt röret?

Det blir ju ett lite större hål än röret....

Tätskikt och rörmanschett har man runt rören. Eller har jag missuppfattat vad du frågar efter?

Åsa, före tätskiktet kan man lägga i akrylatfog (latexfog) eller ett mineraliskt bundet spackel i springan.

Tack för svar.

Vad jag förstår är det ingen som vet om det krävs fixering mha plats fix som bild exempel för att uppnå "säker vatteninstallation".....

• Rörgenomdragning.jpg
Men Åsa, har det inte konstaterats att rörisen monterat en vettig bockfixtur till i er installation? Läser du exempelvis Wirsbos broschyrer för montering av deras rör-i-rör-system så framgår det hur det hela ska monteras med hänseende till tätskikt och liknande.

Hej,

Jo någon konstaterade att det fanns en grön Wirsbos fixtur, men den är inte fäst på det sätt jag lyckas läsa mig till att den skall vara fäst på.

Dessutom hittar jag inga krav på detta. Det är egentligenv det jag undrar: Är det krav? Enl Säker vatten installation, eller går det lika bra att fästa utan plastfäste men bvara i trä?

Mårdh, mycket bra. Jag lyckades inte hitta detta.

Tack.

Hej !

Skall precis börja med tätskikten och har snarlika funderingar angående rörgenomföringar, har använt Wirsbos RiR och väggbockfixtur 25 och skall applicera LIP tätskikt,
Jag har både Wirsbos tätmachetter RSK:1870787 och LIP:s fibermanchetter.

Vad skall jag använda Virsbos, LIP:s eller båda?
Om båda, i vilken ordning skall de monteras?

Har läst både Wirsbo/Upnors och LIP:s instruktioner och det skrivs bara om den egna produkten, hur brukar man göra ??

/Håkan

Jag skulle ha monterat LIP's manschett, eftersom den är en del av dras tätskiktssystem. Skulle du få ett läckage vid rörgenomföringen så lär LIP backa om du har blandat in en annan produkt i deras system.
Av samma anledning kör jag genomgående med samma fabrikat på primer, spackel, tätskikt, fix, fog och silikon. Då minimerar man risken att bli bollad mellan olika tillverkare som skyller på varandras produkter.

Manschetterna skall anslutas mot skyddsröret, men det kanske du redan hade koll på.

För att LIP:s tätskikt ska bli komplett och garantier gälla så påstår iaf jag att det är LIP:s du ska använda.

Hej Åsa!

Det verkar vara lite lurigt detta. Vi har juh fått våran PEX-slang ditsatt efter att väggen var kaklad och klar. Så vi har varken mjuk eller hård manschett runt slangen men hantverkarna säger att det är fackmannamässigt ändå.

Om du hittar något så hör gärna av dig.

MvH
Bambi

Tack för alla svar!

Det verkar vara konsensus kring att använda tätskiktsleverantörens manchetter så jag kör på det (med anslutning mot skyddsröret).

/Håkan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.