Byggahus.se
Hej,

Vår hantverkare vill bygga golvet i vårt badrum på detta sätt:

Spånskiver 22 mm på bjälkunderlag med max.300 mm mellan reglar och
flytspackel fiberförstark minst 12 mm. exemp. Lip 226 och Lip 245

Någon som kan uttala sig om det är ok? Måste detr inte vara någon slags typ minerit skiva mellan spån o spakel?

/Åsa

Skall tilläggas att det sakll in el-golvvärme? Då kanske armeringsjärn krävs? o 15mm spackel?

Spånskiva går utmärkt att flytspackla på, det har jag lärt mig av vår forumgud jon. :)

Det man gör med en gipskiva tex på golvet i ett badrum är för att få ett "dött material" som ej rör sig beroende på om fukthalten ändrar sig...en träbit krymper och sväller beroende på fukthalt.
Din badrumsgubbe flyter golvet med fiberarmerat flytspackel och har därmed ett dött material att fästa klinker på. Jag tycker tillvägagångssätte låter ypperligt !

S...

Som tidigare sagts, det är en utmärkt konstruktion. Detta står även i den klistrade tråden längst upp, och i BBV (Byggkeramikrådet).

Hej!
Jag har en fråga som är kopplat till detta. Hur är det med reglerna angående att lägg elgolvärme direkt på golvspånet? Krävs det något mellan golvspånet och elvärmekabeln?
Jag håller på att renovera en toalett och tänker lägga golvvärme, därav frågan.
Tack på förhand!
Jonas

T
Sixten08 skrev:
Hej!
Jag har en fråga som är kopplat till detta. Hur är det med reglerna angående att lägg elgolvärme direkt på golvspånet? Krävs det något mellan golvspånet och elvärmekabeln?
Jag håller på att renovera en toalett och tänker lägga golvvärme, därav frågan.
Tack på förhand!
Jonas
http://www.byggahus.se/forum/badrum/102959-elslingor-pa-spanskiva.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.