Byggahus.se
Hej,

Kan man underlätta borrning i kakel med tejp så att det inte spricker? Några andra tips på hur man borrar utan sprickor?

Hej
Nej det hjälper inte mot sprickor med tejp.. Tejpen håller borren på plats så du inte sladdar omkring på plattan och repar den

Jag brukar alltid prova att borra i plattan inte i fogarna och INGET slag, i vanligt kakel brukar jag använda vanliga snabbstålsborrar det tycker jag funkar bra

I hårdare kakel eller klinker så bör man använda speciella borrar avsedda för just klinker

Ovanstående gäller alltså små hål upptill 10mm kanske, större hål tar jag ( vid plattsättning) vinkelslipen till och tången

Borra med en riktig klinkerborr och utan slag i borrmaskinen. Kyl borren var 20:e sekund. Ska du borra i ett löst kakel innan uppsättning måste hela plattan ha stöd under så att den inte knäcks. För större hål ska man starta med 4mm borr och sedan öka. Tejp kan däremot hjälpa dig att inte slinta iväg med borren när man startar borra.
Lycka till!

Här finns ett utmärkt kakelborr som jag alltid använder mig av.

15990302 KAKELBORR 6MM

VS Produkter Artiklar

Brukar ta en spik och försiktigt knacka bårt emaljen på kaklet i lagom diameter för borret. Man är då inne i keramiken och kan borra med vanligt betongborr med slag. Funkar i vart fall för mindre dimensioner av borr (upp till 6 mm).

Att borra med slag är inte en särskilt bra idé. Man riskerar att spricka plattan.

Ska man borra i vanligt kakel finns det ett alldeles utmärkt set för detta på till exempel Biltema. Kostar under hundringen. Borrarna ser ut lite som pilar till en pilbåge. Man gör först en anvisning genom att hålla spetsen på en morakniv eller liknande mot stället där man ska borra, och så knackar man till med handen på knivskaftet så att det blir ett litet märke. Sedan borrar man igenom på några sekunder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.