Byggahus.se
Har tänkt sätta spånskiva i taket mot reglarna,för jag vill inte ha gips uppe i kryputrymmet i vinden.Frågan är nu?Vad ska man sätta på spånskivan?Det kan väl inte vara smart att spackla på spånskivan för då kommer det att spricka?Finns det nån annan smart skiva att sätta på spånet som håller fukt lite bätre än gips?

Jag har gips i badrummet, det fungerar perfekt.
Det blir väl aldrig så fuktigt att gipset tar skada. Du måste ju ändå ha ventilation som vädrar ut fukten.

Vill du inte ha gips finns färdiga tak med mdf-botten som du kan skruva upp på spånskivan.

Jag har funderat på vita takpaneler.Måste man måla dom med våtrumsfärg också?Det sparar ju en hel del arbete o slippa spackla gipsskivorna

Jag har använt gipsplank till allt jag har byggt. 60x240cm. då behöver man bara spackla skruvskallarna. Kanterna är avfasade och skall inte spacklas.
Jag har målat allt inkl badrummen med vanlig takfärg.

Vad våtrumsfärg är vet jag inte, mig veterligen går det bra att måla med vanlig inomhusfärg.

Mjae, du vill nog helst använda ett en våtrumsfärg, kanske till och med en färg som ingår i ett våtrumssystem. Gör du det senare kan du vara säker på att det är tätt och du slipper riskera missfärgningar och/eller mögel i taket.

Absolut, man bör använda en riktig våtrumsfärg med våtrumsgrund under. Och det är att föredra att sätta ett vanligt gipstak som när det är spacklat bildar en enda homogen yta. Om man sedan överlappar tätskiktet och takfärgen får man i praktiken en tät låda där ånga har mycket svårt att ta sig ut i konstruktionen och orsaka problem.

Jag ska villigt erkänna att jag inte är någon expert på våtrum.
Men när uppstår ånga som kan ta sig upp i konstruktionen och orsaka problem?
Ett våtutrymme torde vara ventilerat och undertrycket i ett sådant utrymme garanterar att fukt inte tar sig ut i konstruktionen.
Att väggarna är våtskyddade förstår jag då de vattenbegjuts när man duschar.

Med en fungerande mekanisk ventilation är det i regel inga problem även med ett otätt tak. Men ett tätt tak ger större marginaler om någon slarvar med fläkten.

Om man har byggfilm innaför takgipsen och därefter målar taket med en tät färg som beskrivs ovan får man inte då automatiskt mögeltillväxt i gipsskivan?

Nej, absolut inte. Varför skulle man få det?

Av samma anledning som larmet om mögel i gipsskivor förra veckan. Visserligen handlade det larmet om väggips men principen torde vara densamma, gipsskivan är innesluten mellan två tätskikt med mögeltillväxt som automatisk följd.

Problematiken i väggarna är att det bakom kaklet, i fixet, råder konstant hög fuktighet (~100%). I taket är det en helt annan femma, fuktbelastningen är ju _något_ lägre.

Det är precis som att det är aldrig problem med gips bakom plastmatta, även om man har diffusionsplast i väggen, men det är det bakom kakel. Inga problem i tak heller om man har rätt färg. Dubbla tätskikt orsakar inte automatiskt problem, även om man ofta hör folk säga "aldrig dubbla tätskikt" som ett mantra.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.