6 254 läst · 5 svar
6k läst
5 svar
Överblivna kakel- och klinkersplattor
Hantverkarna blev precis nyligen klara med kakel- och klinkerssättningen i vårt badrum. De plattor som blev över hade dom sedan tagit med sig. Jag undrar om det är rimligt att jag ringer och kräver att få dom tillbaka? Jag skulle nämligen vilja behålla dom.
I offerten vi fick stod specat ett visst antal kvm plattor och det är det vi betalt för. Alltså borde plattorna vara våra även om allt inte gick åt? Eller hur är det?
I offerten vi fick stod specat ett visst antal kvm plattor och det är det vi betalt för. Alltså borde plattorna vara våra även om allt inte gick åt? Eller hur är det?
Du måste ju i alla fall få de plattor du betalt för. Sen är det väldigt bra att ha några plattor i reserv om man skulle bli tvungen att byta någon platta i framtiden. Jag vet inte om det finns någon lag eller allmän regel, men hantverkare brukar väl lämna "snuttarna" av tapeter, mattor och färg.
Fast ibland vill folk inte ha "skräpet", så de kanske tagit med plattorna av ren omtanke.
Fast ibland vill folk inte ha "skräpet", så de kanske tagit med plattorna av ren omtanke.
Medlem
· Västernorrland
· 2 031 inlägg
Om Ni har fått, och betalt, rätt antal kvm så är det väl inget fel?MangePB skrev:
Men du kanske borde kontrollera "varför" det fanns plattor över.
Det kan ju faktiskt vara så att hantverkarna hade med sig för mycket plattor för att slippa stå med skägget i brevlådan om några plattor skulle vara trasiga. Dessa "extra" plattor tar de givetvis med sig tillbaka om det visade sig att de inte behövdes. Alternativt låter dig få några i reserv mot betalning.
Om det är så att rummet var mindre än förväntat (av någon anledning) och att plattorna blev över av den anledningen, så har du ju betalat för de överblivna plattorna och de är alltså dina.
Nja, om de har lämnat pris och specat antal kvm plattor och det sedan inte går åt alla plattorna, då är såklart plattorna kundens. Har man bara fast pris och plockar ut några kvadrat extra för att vara på säkra sidan så kan man ju lämna den öppnade kartongen och returnera resten, men då tar man inte betalt för de man returnerar heller.
Offerten vi fick var ganska detaljerad och innehöll kostnad för alla olika material, däribland kakel- och klinkersplattorna, det stod också hur många kvm det var av de olika plattorna. Ser dock nu att det står "ca" innan i och för sig...
Hur som helst, jag ringde firman och dom lovade ställa tillbaka de överblivna plattorna!
Hur som helst, jag ringde firman och dom lovade ställa tillbaka de överblivna plattorna!