Svara Nytt ämne
  1. 2005-09-07 13:02
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2002
    177 inlägg

6 bilder

Plugga rör

Tänkte jag skulle spara några kronor genom att själv riva ur all badrumsinredning inkl. handfat och toastol innan hantverkarna kommer och ska renovera badrummet. Men det finns inga "lokala" avstängningsventiler på vattenledningarna, utan jag måste stänga av huvudkranen när jag tar bort handfat o. WC. Men hur pluggar jag sedan temporärt igen resp. ledning i väntan på nytt handfat och WC? Finns det speciella pryttlar för detta hos VVS-handlarna...?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-09-07 13:29
    Svara | #2

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 286 inlägg
    Gillad 1 325 gånger
    7 bilder

Re: Plugga rör

Ja, men allt beror på vilken sorts rör och/eller koppling du har där du kopplar loss.

Om du har noll koll på olika rörkopplingar så skulle jag tipsa om att fotografera kopplingarna (enkelt med en digitalkamera) du tänkt koppla loss vid, mät diametern på rören, och håll reda på mått och bild. Ta med alltihop till rörbutiken (innan du kopplat loss något). Så bör du kunna få med dig rätt prylar hem.

Mät både diametern på det rör som skall vara kvar och diametern på röret (till blandare etc.) som tänkt ta bort. Mät helst med skjutmått, eftersom det finns "gammal" och ny standard för rördimensioner, det skiljer 1 mm mellan dom.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-09-08 10:57
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2002
    177 inlägg

6 bilder

OK, bra tips detta med kameran, eftersom jag har nollkoll - det förstår du om inte annat nu när jag ställer min följdfråga: varför ska jag också mäta diametern på röret som ska bort... ??? :-[

4. 2005-09-08 12:16
    Svara | #4

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 286 inlägg
    Gillad 1 325 gånger
    7 bilder

Jo du har ett rör som kommer från väggen eller golvet, låt oss säga att det röret har en diameter på 15mm.

Sedan har du en koppling på det röret som ex. skarvar ihop det med ett rör som går in i en blandare på tvättsället, antag att det röret är 10mm. Kopplingen ifråga finns i lite olika varianter, där man antingen proppar genom att skruva på en "hatt", eller som man proppar genom att sätta i en "plugg" som kläms fast i kopplingen istället för 10mm röret.

Om du har med dig bilder in så kan dom avgöra om det behövs en hatt eller en plugg, dom behöver veta vad du mätte upp för att du skall kunna få rätt dimension.

Anledningen att mäta inkommande rör, är att i vissa fall (framförallt med äldre rör) så är den bästa lösningen att såga eller skära av röret (finns avskärare man snurrar ett par varv runt röret så går det av, pris typ 50 kr). Och sedan montera en ny koppling som kan pluggas. OCh då måste du veta dimensionen på det röret för att kunna få rätt koppling.

Det där med gammal och ny standard på dimension kan vara lite trickigt. När jag skulle plugga rören till diskbänken vid vår pågående köksombyggnad, så var kallvattenröret 16mm (standard före 1973) och varmvattnet var 15mm (modern standard), köket byggdes om 1976.

Jag fick mäta ett antal gånger med skjutmåttet innan jag trodde på värdet.

Om det istället är en badkarsblandare eller liknande som sitter direkt på röret, så prova att mäta tjockleken på muttern som den är fastskruvad med runt röret, ev- kan dom från det avgöra vilken dimension det är, fast för sådana blandare tror jag att det finns färre varinanter på dimension, så det är möjligt att dom kan avgöra direkt från bilden vad som behövs.

Liknande ämnen

1. Plugga LK pex (rör i rör)
    av pixelboy i forum Vatten & avlopp
  2. Plugga gjutjärnsrör
    av Robert_Brink i forum Vatten & avlopp
  3. Plugga rör
    av ptlf i forum Vatten & avlopp
  4. Plugga avlopp
    av davidgerdin i forum Vatten & avlopp
  5. Plugga 17 mm rör
    av brainpool i forum Värme allmänt