Svara Nytt ämne
  1. 2005-11-06 19:31
    Svara | #1

Nykomling Medlem: maj 2005
    4 inlägg

Måla badrumsgolv?

Är det möjligt att måla badrumsgolv? Vi har ett badrum på övre plan med förskräcklig färg och jag undrar om det vore möjligt med en enkel (mer kortsiktig) lösning - att måla det. Det är en plastmatta som i dag är 20 år gammal.

2. 2005-11-06 21:16
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: okt 2005
    skåne
    913 inlägg

1 bilder

Re: Måla badrumsgolv?

det finns en färg att måla på plastmattor med..kommer bara inte ihåg vad den heter..har aldrig gjort det själv dock
    "spend more money than you want on your tools and you will only get unhappy once"

-Gary Regowski 2010

3. 2005-11-06 22:10
    Svara | #3

morsans avatar
    Moderator Medlem: mar 2004
    Dalarna
    2 777 inlägg
    Gillad 20 gånger
    14 bilder

Minns att det stod i en tidigare tråd att man ska torka av med rödsprit. Det har något med mjukmedlet i mattan att göra :-/

4. 2005-11-07 12:03
    Svara | #4

Nykomling Medlem: sep 2005
    17 inlägg

Jag har inte hittat några golv färger för plastmattor när jag har letat. Som morsan skriver så är det mjukmedlet i plast (PVC) mattorna som är problemet, och det går inte att tvätta bort med tsprit.

Det jag gissar kan hända om du har otur är att färgen löser mjukgöraren i mattan och därför kommer alldrig färgen att torka helt. Jag tog dock denna risk med en ful plastmatta som vi hade i ett gästrum. Jag mattade först ytan med sandpapper och avfettade sedan mattan (vattenlösligt avfettningsmedel och sedan målartvätt). Allt gick bra men det tog lite längre tid för färgen att torka och kanske är den inte lika hård som den skulle bli på ett linoleum golv. Det blev i alla fall mycket snyggare (vitt högblankt golv) och efter ett år finns det inga större skador på färgen.

Ett tips: Införskaffa en andningsmask före det att du målar golvet. Jag hade inte det och och var rejält snurrig i flera timmar efteråt.

5. 2005-11-08 10:54
    Svara | #5

Nykomling Medlem: maj 2005
    4 inlägg

Tackar för tipsen och råden Jag ska göra ett försök!

Liknande ämnen

1. Måla badrumsgolv
    av Moneygod i forum Badrum
  2. Måla badrumsgolv - går det?
    av limpan_1 i forum Badrum
  3. Badrumsgolv
    av blev i forum Badrum
  4. Måla på badrumsgolv?
    av jdb264c i forum Badrum