Skriv svar Nytt ämne
  1. 2005-11-13 10:04
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2005
    165 inlägg

11 bilder

LIP

Har någon erfarenhet av LIPs sortiment vad gäller VS20 och VS30?

Det står olika brukshandvisningar på deras hemsida om man jämför med vad som står på hinkarna.

VS20 är enbart vattenspärr och VS30 är vattentätningsmembran.

Min tanke är att rolla hela väggytan två gånger med VS20 och sedan pensla VS30 i skarvar och trycka dit fiberremsan samt sedan rolla skarvarna ytterliggare en gång med VS30.
    Det jag är osäker på är om man ska rolla hela duschhörnan med VS30.

2. 2005-11-13 11:00
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: jan 2005
    1 213 inlägg
    Gillad 48 gånger
    16 bilder

Re: LIP

Skall du verkligen ha på både VS20 och VS30?
    Det är viktigt att man följer tillverkarens instruktioner exakt. Det är ju "tätsystemet" i sin helhet som är godkänt, och börjar man improvisera så är det inte säkert att det blir bra - än mindre godkänt.
    Om det är oklart bör du nog fråga tillverkaren.

/C

3. 2005-11-13 11:05
    Svara | #3

165 inlägg

11 bilder

Det är just det att det står olika arbetsbeskrivningar på hinkarna och på deras hemsida.
    Men på BKR's hemsida står det ju att tunna tätskikt ska användas på väggarna.

Denna beskrivning låter mest logisk dock eftersom VS30 tar upp rörelser bättre än VS20.

http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Br...0_mont-anv.pdf

4. 2005-11-13 11:31
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: jan 2005
    1 213 inlägg
    Gillad 48 gånger
    16 bilder

Det brukar vara så att plastdispersionen (VS20) endast kan användas på formstabila materal medan gummit (VS30) är OK på alla underlag (betong, lättbetong, gips, puts) och i skarvar. Jag använde CC Höganäs tätsystem och jag tror inte ens att de har någon plastdispersion utan endast gummi. Om jag vore dig skulle jag skippa VS20 och köra gummi på alltsammans. Som jag förstått det så är gummit bättre, men också betydligt dyrare. Känns inte läge att snåla när det gäller tätskikt...

/C

5. 2005-11-13 12:29
    Svara | #5

Moderator Inloggad Medlem: feb 2005
    Stockholm
    21 727 inlägg
    Gillad 1 000 gånger
    7 bilder

Som Cpalm säger, du skall göra exakt det som tillverkaren föresksriver. Om det inte är klart och om du inte kan få fram entydig information från tillverkaren så skall du välja ett annat fabrikat. Tillverkaren har fått en bestämd arbetsordning typprovad, då är det produkterna och metoderna som typprovats. Gör man den minsta avvikelse från det som är typprovat så är lösningen inte längre godkänd.

Som användare förutsätter man att den beskrivning som leverentören tillhandahåller är i enlighet med vad dom fått typprovat.

När det gäller fuktspärr finns inget utrymme för egna innovationer.

6. 2005-11-13 14:49
    Svara | #6

MathiasSs avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: jan 2003
    Stockholm
    16 767 inlägg
    Gillad 1 112 gånger
    165 bilder

coztello skrev
    Har någon erfarenhet av LIPs sortiment vad gäller VS20 och VS30?

Det står olika brukshandvisningar på deras hemsida om man jämför med vad som står på hinkarna.

VS20 är enbart vattenspärr och VS30 är vattentätningsmembran.

Min tanke är att rolla hela väggytan två gånger med VS20 och sedan pensla VS30 i skarvar och trycka dit fiberremsan samt sedan rolla skarvarna ytterliggare en gång med VS30.
    Det jag är osäker på är om man ska rolla hela duschhörnan med VS30.

Du har läst denna antar jag?

http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Brochurer/VS30.pdf

Där står precis hur du skall göra.

Det är snarare Primer 54 du skall ha under VS30.

7. 2005-11-13 15:57
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2005
    uppsala
    127 inlägg

9 bilder

Jag ska använda LIP i mitt badrum och kommer att köra med VS30 både för väggar och golv.

8. 2005-11-14 11:44
    Svara | #8

165 inlägg

11 bilder

Har nu pratat med LIP i Sthlm. Egentligen räcker det med att enbart strycka VS20 på väggarna men om citat "Du vill ha hänglsen och livrem så lägg på VS 30 också".

Golvet ska strykas med primer först och sedan VS30 (1,5kg/kvm)