Byggahus.se
Då är frågan om mina gamla rollade rum är bättre trots allt ? !

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hm, så har man precis gjort ett badrum med LIP...

Vet inte om jag läser fel, men det går inte att utläsa vilken som är vilken av alla tätskikt antar jag?
Att vårat badrum inte har något av de tre som klarade sig bäst vet jag, men stor skillnad på om ens tätskikt är något av de som har läckage överallt, eller "bara" på något enstaka ställe.

Skönt att man inte fallit för kakel och klinkers hysterin och har plastmatta

• Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Tur att det ligger ett fint betongbjälklag under weberfolien. Förhoppningsvis håller golvvärmen det torrt också när folien ger sig.

AnneFi
Glad att vi bor i tegelhus med betongbjälklag och badrum i källaren :)

det kommer ju rapporter om fel och brister i våtrumskonstruktion med jämna mellanrum som om kakelsektorn jobbade för att dom ha jobb i framtiden också :). Det blir en hel del dyra förtida renoveringar. Hur snabbt det ska renoveras beror endast på hur snabbt man kan se skador.
Kaklade badrum i ett trähus kommer snart att betraktas som en risk konstruktion jämte med enstegsfasader och dyl.

En gång till skall husägaren betala för byggsektorns misslyckade experiment.
Man blir så trött på det och är bara glad att man har badrum som AnneFi ovan.
Kanske fler husbyggare ser den hatade badrumsplastmattan med andra ögon nu .
gaia

• Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Glad att vi aldrig låter badrumsgolvet stå under en decimeter vatten i 24 timmar:)

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Forbo skrev:
Glad att vi aldrig låter badrumsgolvet stå under en decimeter vatten i 24 timmar:)
Bra, då är det säkert inte så noga med tätheten :)

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag antar att de 24 timmarna skall simulera långvarig användning och fuktbegjutning.

• Gilla
Byggis1976
  • Laddar…
Glad över att det finns ett tjockt rollat/penslat skikt under kakel/klinkers vi har. Är det riktigt gjort så fungerar det.
Att det blev problem var allt jä.... fuskande och att man snålsparade några kronor på att göra för tunna skikt, samt inte använde rätt material som tätning runt rör och speciellt golvbrunnar.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
gaia skrev:
...
Kaklade badrum i ett trähus kommer snart att betraktas som en risk konstruktion jämte med enstegsfasader och dyl.
...
Det har de väl gjort länge av dem, som inte är förblindade av kakel/klinker-hysterin?

När "min" arkitekt renoverade badrummet för några år sedan blev det plastmattor igen,
liksom ursprunget (han har ritat huset och fått det byggt enligt sina anvisningar en gång i tiden).

När jag frågade varför han valde bort kakel/klinker svarade han att på lång sikt är plastmattor det enda som håller tätt i ett trähus.

Gissa vad jag har i mitt eget hus :)

M
hantverkare1 skrev:
Skönt att man inte fallit för kakel och klinkers hysterin och har plastmatta
Man kan väl ha plastmatta under kakeln också, så borde det väl vara lika tätt? Tyckte iaf det såg seriöst ut när badrummet här gjordes om. Svetsade skarvar och allt vad de höll på med, innan de smackade upp kaklet.

Jag tror knappast tillverkare anstränger sig mer än vad de behöver, för annars blir det både kostsammare material och svårare att sälja när andra tillverkare kan hålla lägre pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.