Svara Nytt ämne
  1. 2006-02-20 00:52
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: feb 2006
    76 inlägg

Kostnad byta golvbrunn?

Hej,

Jag ska renovera badrummet i min bostadsrätt. Nuvarande våtrumsmatta och golvbrunn är väldigt gamla, från 70-talet skulle jag tro. Därför är det på sin plats att byta ut duschbrunnen till en modern variant. Frågan är då vad det kan kosta i runda slängar? (Om man skulle anlita en fackman) Golvet är betongbjälklag och det är alltså endast golvbrunnen som ska bytas, inga omdragningar av några avlopp.

2. 2006-02-20 13:45
    Svara | #2

Nykomling Medlem: okt 2005
    44 inlägg

3 bilder

Re: Kostnad byta golvbrunn?

Fick relativt nyss bytt brunnen i mitt badrum, tror det landade på ca 5 tusen (jobb o material).
    Men tippset är naturligtvis att ringa runt bland rörläggare/byggare och höra vad det ungefär kostar, skiljer säkert en hel del mellan städer och företag. Vidare så sägs det finnas en del brf som betalar brunsbytet när man renoverar badrumet själv. Så det är ju alltid bäst att höra med föreningen innan du börjar. Finns rätt mycket tidigare trådar om brunnsbyten osv osv....

3. 2006-02-20 21:50
    Svara | #3

HUB
    Nykomling Medlem: jul 2004
    16 inlägg

7 bilder

Gjorde precis en sån, fick pris förslag på 8500+moms.
    Den e lite special där jag bor.
    Tunt golv osv.
    Fick gå in hos grannen under och stälpa upp hans tak utifall att ..

Väntar dock på räkningen.

Välkommen till forumet Chris!

4. 2006-02-20 22:13
    Svara | #4

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 520 inlägg
    Gillad 18 gånger
    11 bilder

Kolla med föreningen först som nallebjörn säger. Oftast är brf anvarig för stammar och ledningar.

5. 2006-02-20 22:46
    Svara | #5

ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: nov 2005
    Ekerö, Stockholm
    2 842 inlägg
    Gillad 20 gånger
    124 bilder

Immobil skrev
    Oftast är brf anvarig för stammar och ledningar.
    Nja, i 90% av fallen står BRF för de stående stammarna, och bostadsrättsinnehavaren står för alla rör från stam fram t.o.m. installationer såsom golvbrunn.

6. 2006-02-20 23:51
    Svara | #6

Immobils avatar
    Blekinge
    7 520 inlägg
    Gillad 18 gånger
    11 bilder

Betvivlar jag starkt. De brukar vara ansvariga för de fasta installationerna.

7. 2006-02-21 00:21
    Svara | #7

ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: nov 2005
    Ekerö, Stockholm
    2 842 inlägg
    Gillad 20 gånger
    124 bilder

Så har fallet varit i åtskilliga badrum som vi har renoverat åt div försäkringsbolag.
    Då är det alltid på tapeten att dela upp kostnader mellan bostadsrättsinnehavaren och dennes försäkringsbolag, BRF, BRF's försäkringsbolag och ibland ytterligare skadelidande och deras bolag. En riktig soppa emellanåt...

_Chris: Meddela oss gärna vad som gällde i din förening om du ställer frågan.

8. 2006-02-21 12:43
    Svara | #8

76 inlägg

Enligt föreningens fastighetsskötare så låg ansvaret på mig när det gäller allt som finns i själva lägenheten. Så byte av brunn måste göras av mig och ingen annan. Det är alltså mitt ansvar att se till att badrummet är i ett sådant skick att t.ex. inte någon vattenskada uppstår.

9. 2006-02-21 22:21
    Svara | #9

Immobils avatar
    Blekinge
    7 520 inlägg
    Gillad 18 gånger
    11 bilder

Jag skulle inte lita på fastighetsskötarens svar. :-/
    Kolla med föreningens ordförande eller studera stadgarna.

10. 2006-02-21 23:34

Senior medlem Medlem: jan 2005
    1 213 inlägg
    Gillad 48 gånger
    16 bilder

Jag har erfarenheter från "båda" sidorna av detta, och det är minst sagt en snårskog.

Precis som ACME skriver så slutar föreningens ansvar vid stamledningarna om inget annat står i stadgarna. Å andra sidan så ligger ju avloppet i bjälklaget, vilket strikt talat kan anses tillhöra fastigheten, och därmed föreningens ansvarsområde. Du måste därför hur som helst åtminstone ha föreningens tillåtelse att börja bila i golvet. Vem som sedan skall stå för kostnaden, utförandet och besiktning av själva golvet kan därmed diskuteras. I slutänden så är det dock sannolikt att du själv åker på att ta kostnaden för detta vid ombyggnad.

Om det rör sig om reparationer efter en vattenskada så är det helt andra saker som gäller (återigen om inget annat stipuleras i stadgarna). Föreningen är nämligen då skyldiga att åtgärda skadan oavsett hur denna uppkommit. De kan inte kräva medlemmen på ersättning för åtgärderna om de inte kan bevisa att medlemmen t.ex. uppsåtligen orsakat skadan eller grovt brustit i sitt underhållsansvar. Om föreningen behöver bryta bort något som tillhör medlemmen för att komma åt att reparera skadan (ganska ofrånkomligt när det gäller en vattenskada) så skall detta återställas till minst "ursprungligt skick" (= det skick som gällde när föreningen bildades som jag tolkat det). I praktiken innebär detta att golvbrunnen måste bytas. Allt detta på föreningens bekostnad.

Jag antar att man lätt blandar ihop vad som gäller vid renovering vs. reparation av en vattenskada, men det är alltså helt olika förutsättningar.

11. 2006-02-22 01:28

76 inlägg

Fastighetsskötaren hänvisade till stadgarna när han berättade för mig hur det låg till så det är det som gäller.

12. 2006-03-06 18:50

76 inlägg

Har nu tänkt kontakta en fackman som kan komma och ge mig ett prisförslag för hela jobbet. Kan någon rekommendera en firma i Göteborg som gör ett bra jobb (och gärna till ett bra pris också)? Känns bättre än att traska in i godtycklig butik...

Det handlar alltså om att bila bort golvbrunnen, ansluta en ny typgodkänd brunn till befintligt avlopp och slutligen gjuta fast brunnen. Har läst i nån tråd på forumet att detta kan göras på några timmar, alltså på en (1) arbetsdag, någon som kan bekräfta?

Tack för hjälpen!

13. 2006-03-06 19:02

Nykomling Medlem: okt 2005
    44 inlägg

3 bilder

Tog totalt ca 4 timmar när min brunn blev bytt
    dock totalt ca 6 arbetstimmar (rörmockare + byggare)
    Sen är det ca 24h bränntid på betongen om det är snabb betong.

14. 2006-03-06 19:04

76 inlägg

Är det rörmokaren som byter brunnen och byggaren som gjuter eller hur fungerar det?

Låter väldigt smidigt faktiskt! Är optimistisk!

Nå, nån vänlig själ som vill tipsa om en vettig firma?

15. 2006-03-07 11:22

Junior medlem Medlem: nov 2005
    79 inlägg

10 bilder

Ca 5000 skulle dom ha har fortfarande inte fått räkningen, en timme efter slutfört arbete
    Det tog två man ganska exakt två timmar att bila bort befintlig golvbrunn samt installera och gjuta in en ny! Medräknat är att dom åkte ca 1 mil för att hämta den nya golvbrunnen!

Min BRF stod inte förkostnaden för bytet av golvbrunnen. Den golvbrunn jag hade var godkänd för plastmatta och då plastmatta är standard för lgh i BRF så ville dom inte stå för golvbrunns bytet, då jag skulle höja standarden med klinker och kakel. Med den förklaringen så lät jag mig nöjas.

Liknande ämnen

1. Kostnad för att byta golvbrunn?
    av Sultanen af Nex i forum Badrum
  2. Byta golvbrunn, mot vad?
    av Danjell i forum Vatten & avlopp
  3. Byta golvbrunn???
    av texastaz i forum Badrum
  4. Byta golvbrunn
    av jocke4u i forum Vatten & avlopp
  5. Byta golvbrunn?
    av egermo i forum Vatten & avlopp