Byggahus.se
Har fräst ur och lagt flexslangar i väggen (KC-putsad) för badrumsskåp och handdukstork och spacklat dit dem och klurar nu på hur tätskikt och allt kommer falla på plats..

Enligt GVK och BBV så känns det som att rören faller under "rörgenomföringar" så att de ska sticka ut 100mm och tätas med manschett.
Men det kommer inte funka bakom handdukstorken och jag vill inte ha ett rör hängandes i badrumsskåpet heller.

Tänkte då att man istället kunde kapa röret sen när kaklet är på plats men det är nog så svårt att få till en skarp böj på röret och fixera detta så man kan spackla dit det.

Kan man helt enkelt bara kapa flexslangen längs väggen och lägga tätskikt (flytande) runt hålet?

IMG_20140912_194605.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Ibland blir det bara för överdrivet säkert till ingen nytta. Kommer du att spola vatten på handdukstorken? Väggen är av cementprodukter, vad tror du skulle hända om det möjligtvis skulle leta sig in lite vatten där?

Jo jag har tänkt så också men jag vill samtidigt göra allt rätt när jag gör det själv, utifall något händer och någon resonerar "man ser ju att det här inte var fackmannamässigt utfört så det lär vara brister hela vägen".

Jag kapade rören jäms med kakelt och täckte med fog. Givetvis(?) med manchett och så - känns fjantigt att ha det ovanför badrumskåpet...

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Ok jo det är det spåret jag går på nu också, det enda luriga är att få till böjen som sagt, flexrören känns inte så flex..

Det ska väl rimligtvis sticka ut 100mm vid tätskiktning och sedan efter att du satt kaklet kan du kapa det som sticker ut jäms med kaklet. Flexslangen faller väl dock på att den är väldigt svår att fixera vilket är ett krav för tätskiktning om du absolut ska följa reglerna.

Kör du flexslang kan du alltid avsluta med en av de färdiga vp-böjar du kan köpa som är snyggt bockade 90-grader redan alt med en skarvmuff samt lite vp-rör göra en egen böj. Böjen fixeras då bra när du putsar in den och då undviker sladdrigheten hos flexslangen

Sätt kakel, kapa slangen, tryck in silikon i utrymmet mellan slang, fix o kakel. Noll risk högt upp på vägg utanför dusch zon.

Tack för alla svar! Nu är det våtrumsrprimat runt slangar och det känns rätt att dra på manschett nu under tätskiktningen och sen kapa längs med efter kakling.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.