Första badrumsprjektet och första rördragningarna. Såg snyggare ut med nya rör tyckte jag.
15mm Halvhårda rör. Hade två kulventiler som var av sorten man gängar på så jag återanvände dom istället för att sätta en kort stump rör emellan och använda sorten med klämringskoppling. Med lin och rörkitt då såklart. Än så länge ingen droppe på fel ställe någonstans. Anslutningarna är till duschkabin och sen ska jag vidare med ett rör kallvatten åt höger till tvättmaskinen som då får en egen avstängning innan slätbiten för att skruva på anslutningsslangen.
Ser det godkänt ut? Estetiskt alltså. vet att det inte är riktigt raka vinklar o så men glad bara av att ha fått ihop det. Kommer på ett cc60 väggfäste precis innan anslutningarna för duschkabinen sen också men hade bara cc40 hemma.
Hur länge ska du ha anslutningarna icke påkopplade. Får inte se ut som det gör nu med hänsyn till legionella. Ingen avstickare får vara längre än halva rördimensionen.
Jag hoppas du har använt stödhylsor 15x1. Och jag hade satt dubbelmuttrar istället för korta snuttar rör. Samt bockat röret upp till WC för att undvika flexislangen.
Ändarna för duschkabinen, är det R15x15 kopplingar eller raka 15mm klämringskopplingar som du tagit bort muttrarna på?
Icke påkopplade i en dag eller två, ska försöka hinna montera upp kabinen imorgon men det tar säkert två dagar som allt annat. Och med kulventilerna stängda så är det inte så långt som blir avstickare på varmvattnet. Kallvattnet får lite längre. Vad är bäst, stängd eller öppen ventil? Sköljer väl igenom båda ordentligt sen när duschkabinen är igång.
Stödhylsor överallt, wc:n är inte fastskruvad ännu, har inte bestämt om jag ska försöka få dit en excentrisk koppling till den för att få den lite närmare väggen och då även få några cm till framför knäna. Skulle kunna byta till ett glödgat rör sen när den är fastskruvad och jag vet exakt vart den ska stå. Nu satte jag iof en 15 t-koppling, skulle ha varit bättre med en klenare på avstickaren om jag ska köra slang, men finns ju förminskare också som tur är. (enda wc:n i lägenheten så ville kunna ha den ikopplad så mycket som möjligt.
Det där med R15 som du nämnde så är det klämring på ena hållet och andra hållet så är det en som är tänkt för packning och alltså har slät kant. Antar att det är R15.
Dubbelmutter har jag inte hört om riktigt. Tycker ju det hade varit smidigare att slippa rörstumpen emellan men kände inte till någon bra annan lösning, skyller på säljaren som sa att jag skulle köra en rörstump emellan.
i stället för att skruva wc kan du fästa den på golvet med badrumsilikon. Håller verkligen bra och inga problem med gamla håll om du ska byta/flyta wc-stolen i framtiden.
Hur länge ska du ha anslutningarna icke påkopplade. Får inte se ut som det gör nu med hänsyn till legionella. Ingen avstickare får vara längre än halva rördimensionen.
Så om man förlänger rören och monterar en blandare som sen inte används så försvinner problemet, eller.....? Det finns ju massor av rördelar i ett hus där vattnet sällan eller nästan aldrig passerar.
Något överdrivet påpekande som iofs man kan se i vissa rekommendationer. Men det är inget krav vad jag vet.
Sen är det ju svårt att tex ha en avstickare på ett 12mm rör som då skulle bli mindre än 6mm, en t-koppling har ju t.o.m ett längre utstick om man pluggar ett utlopp.