Svara Nytt ämne
  1. 2006-03-15 15:55
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: jan 2005
    56 inlägg

Kostnad badrum?

Vi har ett litet badrum, 1,5 * 2 m. Idag är det gammalt klinker på golvet och halvkaklat. Vad kan totalkostnaden bli för att anlita firma som:

*river
    *byter stammar (vi har bytt stammar i övriga huset och det är förberett för att koppla på, rören går precis utanför huset)
    *Lägger golvvärme (det ligger nu nån slags vattenburen golvvärme från -58)
    *Gjuter golv
    *Sänker taket och sätter spottar
    *Helkaklar (total vägg och golvyta är 18 kvm)
    *Installerar nytt badkar, tvättställ och toalettstol.
    Glömde jag nåt?

Jag räknade lite amatörmässigt och kom fram till ca 40000 inkl nytt porslin. Är det helt åt skogen?
    Bor i en mindre stad, ej Stockholm.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-03-15 16:14
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: jan 2004
    838 inlägg
    Gillad 2 gånger
    22 bilder

Re: Kostnad badrum?

Lite beroende på vilket kakel/klinkers du väljer men jag skulle nog gissa på en 50 k till 80 k.. Speciellt om porslinet ska ingå... *:-/
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-03-15 17:21
    Svara | #3

Junior medlem Medlem: jan 2005
    56 inlägg

Men porslinet är väl inte så dyrt?
    Toastol 2500, handfat 2000, badkar 6000?

Så här tänkte jag när jag kom fram till 40':
    Riva, gjuta (2 dagar) 6500
    Kakla 18 kvm * 500 kr (läste nånstans att det var ett ungefärligt kvm-pris)= 9000
    Kakel, klinker 400 kr/kvm = 7200
    Porslin 10500 kr
    Övrigt: 6500 kr

Totalt: ca 40000
    Men det kanske är kaklandet som är jag har räknat för lite på? Vet bara att jag läste 500 kr/kvm för arbete inkl allt (tätskikt osv)

4. 2006-03-15 18:49
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2004
    335 inlägg

3 bilder

Hej!
    Vi har precis renoverat vårt badrum som är 2*2m och vår planerade kostnad låg på 40000. Jag har inte räknat igenom det hela än, men kanske blev det ett par tusenlappar till, vi beslöt under tiden renoveringen höll på, att ta den lyxigare duschhörnan istället (a 5000).
    Vårt kakel kostade ca 200kr/kvm, vi har elgolvvärme och vi hade redan en ny toalett. Vi rev det gamla kaklet själva och det tog tid!!, men kakelsättaren satte nya gipsskivor samt byggde in litet rör. Vi bytte inte duschblandaren som var nästan ny. Vi har inte några takspottar el dyl och vi hade redan en jordfelsbrytare. Vi har själva monterat tvättställsskåp, duschhörnan, toaletten mm.

Jag tror också att priset är mycket avhängigt av hantverkssuget just nu, där du bor.

Ja, jag hoppas att detta kan vara litet hjälp på vägen ....
    mvh fiddeli

5. 2006-03-15 20:43
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: jan 2004
    838 inlägg
    Gillad 2 gånger
    22 bilder

h_elen_a skrev
    *river
    *byter stammar (vi har bytt stammar i övriga huset och det är förberett för att koppla på, rören går precis utanför huset)
    *Lägger golvvärme (det ligger nu nån slags vattenburen golvvärme från -58)
    *Gjuter golv
    *Sänker taket och sätter spottar
    *Helkaklar (total vägg och golvyta är 18 kvm)
    *Installerar nytt badkar, tvättställ och toalettstol.
    Glömde jag nåt?
    Rivning ca 3000 kr
    Stambyte govbrunn mm ca 5000 kr inkl material
    Golvvärme ca 3500 kr inkl arbete..
    gjutning golv ca 2000 kr
    Sänkning tak o spottar ca 5000 kr inkl material
    Kakel /klinkers inkl våtrumsmembran fix o fog ca 1000 kr kvm inkl arbete ca 18000 kr o då gäller kakel Klinkers för ca 200 kr Kvm..
    Nytt porslin 10 000 kr
    Instalation av nytt porslin och nya vattenrör ca 3500 kr. Totalt 50 000

MEN hur ser underlaget ut?? Kan ju va så att de måste rivas upp eller kompleteras.. SÅ var de i mitt fall... DÅ helt plötsligt tillkommer ca 4-5000 kr i material o arbete.. Det är många såna poster som man inte kan uttala sig om innan man vet hur det ser ut... Jag kan ha helt fel på priserna i posterna... Beror helt på hur lättarbetat det är..

Liknande ämnen

1. Kostnad för arbete i badrum?
    av maja317 i forum Badrum
  2. Kostnad badrum
    av j501 i forum Badrum
  3. Kostnad 16 m2 badrum
    av Kemi i forum Badrum
  4. Rimlig kostnad för badrum
    av Jannehemmafixare i forum Badrum
  5. Kostnad el badrum
    av christian22 i forum El