Byggahus.se
Hej

Jag ska lägga kakel med elvärme i hall och i badrum Nu när jag tog upp golvet för nya rör och avlopp så såg jag att golvreglarna är 195. Minimum som jag har fattat det är 220 för cc600.

Mitt golv blir: reglar 195, golvspånskiva, flytspackling med armeringsnät 15mm vid brunn, tätskikt, kakel.

Kan jag lägga 95 reglar utanpå de befintliga reglarna eller? Hur gör jag detta på lättast, men ändå godkänt sätt?

Roger

S
rogero1 skrev:
Hej

Jag ska lägga kakel med elvärme i hall och i badrum Nu när jag tog upp golvet för nya rör och avlopp så såg jag att golvreglarna är 195. Minimum som jag har fattat det är 220 för cc600.

Mitt golv blir: reglar 195, golvspånskiva, flytspackling med armeringsnät 15mm vid brunn, tätskikt, kakel.

Kan jag lägga 95 reglar utanpå de befintliga reglarna eller? Hur gör jag detta på lättast, men ändå godkänt sätt?

Roger
kakel på golvet? hoppas du menar klinkers.

Det finns inget som säger att golvbjälkar ska vara av dimension 220 vid cc600 för att kunna lägga klinker, det beror helt och hållet på spännvidden.

Får man fråga vet som lurat i dig det där? :)

Hej,

Självklart klinkers är det ju 😄

Har läst detta i GVKs branschregler för tätskikt i våtrum.

rogero1 skrev:
...
Har läst detta i GVKs branschregler för tätskikt i våtrum.
Jag undrar om du inte blandar ihop det med att golvskivor rekommenderas vara minst 22 mm tjocka.
Vanligt i trähus är att montera en 22 mm tjock spånskiva som fribärande undergolv för våtrummet. Spånskivan monteras på golvbjälkarna och man förutsätter att avståndet mellan bjälkarna är 600 mm.
http://www.gvk.se/branschregler/golv/fribarande-byggskivor

kortla mellan dem förstärker väl lite
annars kan du väl kanske lägga en till 195a mitt emellan så du får cc300

På denna sida kan man ladda ner reglerna http://www.gvk.se/branschregler , sid 17 i det dokumentet står det 220mm för bjälkar.

Ja lägga i så det blir cc300 kan vara ett alternativ, ser dock ut att bli bökigt att komma åt.

Du missuppfattar reglerna.

rogero1 skrev:
Hej

Roger
Hur långa är dina 195 reglar?

Kan inte riktigt se det men mellan plintarna är det ca. 3 meter så jag tror att "spannet" är 3 meter.

• Gilla
hissmontören
  • Laddar…
Jag skulle ha kortlat bara....

rogero1 skrev:
Kan inte riktigt se det men mellan plintarna är det ca. 3 meter så jag tror att "spannet" är 3 meter.
Och om du hade läst ordentligt i "branchreglerna som du länkade till så hade du sett att det står
Max centrumavstånd 600 mm mellan bjälkar, vid upp till
4,2 m mellan stöden.
Och
Här förutsätts bjälkar med dimension 45 x 220 mm med
virkeskvalitet K24 eller motsvarande.
Det är rätt stor skillnad mellan dina 3 meter och 4,2 meter, eller hur?
Kanske även "kravet" på balkhöjd minskar med minskande spännvidd.

Hej,

Tack för era svar.

Ja det verkar helt logiskt att kravet på balkhöjd blir mindre vid minskad spännvidd. Ibland kan det dock vara andra faktorer som finns med i bilden som inte jag känner till (jag vet tillräckligt mycket för att tro att jag vet, det är då det brukar bli fel för mig)

Kommer att kotla lite extra och lägga dubbla reglar där jag går igenom med rör.

Tack igen för alla svar,

Roger,

Tack för den kpeson, verkligen bra information. Det känns som jag är på gränsen, jag vet inte om det är klassat virke som finns i huset (byggt 1976 så ingen dokumentation).

Mycke bra även med informationen om hur jag anordnar rör genomföringar.

Roger,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.