9 000 läst · 30 svar
9k läst
30 svar
195 reglar i bjälklag för badrum, hur förstärker jag lättast för kakling
Sida 1 av 3
Hej
Jag ska lägga kakel med elvärme i hall och i badrum Nu när jag tog upp golvet för nya rör och avlopp så såg jag att golvreglarna är 195. Minimum som jag har fattat det är 220 för cc600.
Mitt golv blir: reglar 195, golvspånskiva, flytspackling med armeringsnät 15mm vid brunn, tätskikt, kakel.
Kan jag lägga 95 reglar utanpå de befintliga reglarna eller? Hur gör jag detta på lättast, men ändå godkänt sätt?
Roger
Jag ska lägga kakel med elvärme i hall och i badrum Nu när jag tog upp golvet för nya rör och avlopp så såg jag att golvreglarna är 195. Minimum som jag har fattat det är 220 för cc600.
Mitt golv blir: reglar 195, golvspånskiva, flytspackling med armeringsnät 15mm vid brunn, tätskikt, kakel.
Kan jag lägga 95 reglar utanpå de befintliga reglarna eller? Hur gör jag detta på lättast, men ändå godkänt sätt?
Roger
kakel på golvet? hoppas du menar klinkers.rogero1 skrev:Hej
Roger
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Jag undrar om du inte blandar ihop det med att golvskivor rekommenderas vara minst 22 mm tjocka.rogero1 skrev:
http://www.gvk.se/branschregler/golv/fribarande-byggskivor
kortla mellan dem förstärker väl lite
annars kan du väl kanske lägga en till 195a mitt emellan så du får cc300
annars kan du väl kanske lägga en till 195a mitt emellan så du får cc300
Hur långa är dina 195 reglar?rogero1 skrev:Hej
Roger
Jag skulle ha kortlat bara....
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Och om du hade läst ordentligt i "branchreglerna som du länkade till så hade du sett att det stårrogero1 skrev:
Och
Det är rätt stor skillnad mellan dina 3 meter och 4,2 meter, eller hur?
Kanske även "kravet" på balkhöjd minskar med minskande spännvidd.
Hej,
Tack för era svar.
Ja det verkar helt logiskt att kravet på balkhöjd blir mindre vid minskad spännvidd. Ibland kan det dock vara andra faktorer som finns med i bilden som inte jag känner till (jag vet tillräckligt mycket för att tro att jag vet, det är då det brukar bli fel för mig)
Kommer att kotla lite extra och lägga dubbla reglar där jag går igenom med rör.
Tack igen för alla svar,
Roger,
Tack för era svar.
Ja det verkar helt logiskt att kravet på balkhöjd blir mindre vid minskad spännvidd. Ibland kan det dock vara andra faktorer som finns med i bilden som inte jag känner till (jag vet tillräckligt mycket för att tro att jag vet, det är då det brukar bli fel för mig)
Kommer att kotla lite extra och lägga dubbla reglar där jag går igenom med rör.
Tack igen för alla svar,
Roger,
Hittade ett bra dokument som behandlar bjälklag i våtrum.
http://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt
Vid 3000 i spännvid skall 195x45 c24 c/c 600 räcka..
Finns även beskrivet hur man skall ta hål för avlopp mm.
http://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt
Vid 3000 i spännvid skall 195x45 c24 c/c 600 räcka..
Finns även beskrivet hur man skall ta hål för avlopp mm.
Tack för den kpeson, verkligen bra information. Det känns som jag är på gränsen, jag vet inte om det är klassat virke som finns i huset (byggt 1976 så ingen dokumentation).
Mycke bra även med informationen om hur jag anordnar rör genomföringar.
Roger,
Mycke bra även med informationen om hur jag anordnar rör genomföringar.
Roger,