Håller på med en tvättstuga med dusch i källaren är betong väggar. Ska ha tätskickt i dusch delen efter rek från finja samt att jag bara ska använda deras tätmembran. Nu kommer mina frågor (bild finns längre ner) hur ska jag ansluta tätskickt mot uponor 25/20 mina tankar först pensla på tätmembranet sedan rör manshett på rören och liksom trycka fast den mot väggen vid rören. Eller ska skyddsröret tas av innan man tätskicktar och sedan trä på en manshett som då sluter tätt mot inneröret? Ja jag har läst finjas monteringsanvisningar men förstår inte riktigt ändå! Kan jag även ta av de gröna skyddsröret vid putsad vägg? Gärna snabbt svar om det går. Sorry för dubbla bilder
På jobbet jobbar vi sällan med Uponors system, men drar man paralellen till LK vilket har en liknande uppbyggnad, vill dom inte att man sticker ut bockfixturen utanför väggen oavasett puts eller skivmaterial.
Tätskiktet ska läggas mot skyddsröret!
Annars finns risken att vatten kan tränga in på "fel" sida om tätskiktet vid tex dusch om man tätskiktar mot bockfixturen.
LK skriver:
[h=1]Montering [/h][h=3]1. Halsen på väggbockstödet kan behöva kapas beroende på väggtjockleken. Efter kapning ska väggbockstödet vara jäms med väggskiva. Detta ska göras innan röret monteras i väggbockstödet.[/h]
På jobbet jobbar vi sällan med Uponors system, men drar man paralellen till LK vilket har en liknande uppbyggnad, vill dom inte att man sticker ut bockfixturen utanför väggen oavasett puts eller skivmaterial.
Tätskiktet ska läggas mot skyddsröret!
Annars finns risken att vatten kan tränga in på "fel" sida om tätskiktet vid tex dusch om man tätskiktar mot bockfixturen.
LK skriver:
[h=1]Montering [/h][h=3]1. Halsen på väggbockstödet kan behöva kapas beroende på väggtjockleken. Efter kapning ska väggbockstödet vara jäms med väggskiva. Detta ska göras innan röret monteras i väggbockstödet.[/h]
okej så det gröna ska bort? Egentligen tidigare men men sedan då? Gucka sedan manschett mot det vita skyddsröret? Rätt?
Min kompis som är duktig på badrum menar att man ska inte ha nåt tätskikt alls om man gör badrum i en källare..
Jo, det ska man ha, men bara i själva duschhörnan, inte i "allmänutrymmen", så plattan fortfarande kan andas men vattnet fortfarande rinner ner i avloppet!
Jo, det ska man ha, men bara i själva duschhörnan, inte i "allmänutrymmen", så plattan fortfarande kan andas men vattnet fortfarande rinner ner i avloppet!
Okej, ja själv har jag ingen aning, men det låter rimligt det du skriver!
Man kan inte säga att man ska göra si eller så i en källare, man måste vet hur den är uppbyggd
Är det dränerat och isolerat utvändigt så ska det tätskiktas, är det inte det så bara tätskikt vid duschen, är golvet isolerat så ska det tätskiktas, är det oisolerad så är det bara duschplatsen.... ungefär så ska det vara
Fixturen ska inte sticka utanför skivor / puts så den ska kapas och det är ett elände att göra när den är på plats, väldigt lätt att skada ytterröret, bäst vore att knacka fram fixturen och dra ur rören och därefter kapa
Jo jag märkte det sket sig fan sågade av skyddshöljet och allt. Kvar är vattenröret! H-te f-n
Går det att fixera röret i skyddsröret och sätta en tät manschett runt röret med tätskikt ut några mm på röret. Klart det går? Snälla! Så här ser det ut nu. Självklart går det inte att byta rör i framtiden men det får vara så i såfall!