Byggahus.se
Jag har lite funderingar kring rättigheter för mig som uppdragsgivare till en hantverkare som totalrenoverar ett badrum åt mig?
Om jobbet inte är utfört som jag önskat och vill ha det, och vill att hantverkaren gör som jag ville ha det från början, har han då rätt att debitera mig för dom extrakostnader som uppstår i samband med korrigering?

Vid denna renovering så flyttade vi på handfat- och toalett avloppet till en annan del av badrummet.
Vi påtalade tydligt till hantverkaren, som även fick en ritning i 3D hur jag ville det skulle stå och se ut, att toalettstolen skulle stå på ett visst avstånd från kommoden.
Detta då vi skulle montera toalettrullehållaren på kommoden så barnen kan nå toarullen utan problem.

När dom satte igång med att göra hål för avlopp till stol och kommod så såg det bra ut avståndsmässigt.
Men när vi sedan såg vart elen för spegellampan hamnade så såg vi att det inte var centrerat med handfatet.
Påtalade detta, men hantverkaren sa att elektrikern skulle flytta kabeln så den centrerades med handfatet.
Läget lugnt, avstånden blir bra.

Men, i onsdags när allt färdigställdes och vi kom hem för att se vårt nya badrum monterat och klart, så ser vi direkt att kommoden inte alls står där vi tänkt. Den var flyttad ca 15 cm längre ifrån toastolen än beräknat.
Detta gör att barnen inte kommer kunna nå toarullen hur jag än vrider och vänder på det.

Och vi tycker även att toastolen står närmare duschen än vi tänkt utifrån ritningen som jag gav hantverkaren.

Nu ska hantverkaren komma hem till oss för att kontrollera fallet och jag ska även påtala detta om avstånden som är felaktiga.
Men min fråga är helt enkelt som jag skriver från början.
Om jag som uppdragsgivare anser att saker inte är gjort som vi önskat, måste hantverkaren åtgärda detta på hans kostnad eller måste jag stå för hela kostnaden alt. en del av del?

Förstår att det blir rätt omfattande att flytta toalettstolen mot kommoden då man måste borra upp nytt hål för avlopp, lägga nytt klinker på golvet och dra nytt avloppsrör under golvet. Detta låter dyrt.

Någon som vet?

Behöver avloppet flyttas så måste badrummet göras om, antagligen i sin helhet då man inte får lappa tätskikt...
Kommoden är antagligen lättare att flytta.
Finns mått på de ritningar du lämnat?

Dessvärre har jag inte skrivit några mått på ritningen jag lämnade över, men man ser tydligt på den ritningen att toalettstolen ska stå relativt nära kommoden. Se bifogad bild
. ritningbad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så vem ska stå ansvarig för kostnaderna ifall detta måste göras om?

Är nog svårt att få det gjort när det inte finns måttsatt ritning.

Krilleman
Har du inte gett hantverkaren en måttsatt ritning tror jag du inte kommer långt, då det i slutändan är en tolkningsfråga.

Samtidigt måste jag lägga in en brasklapp och fråga varför du inte kontrollerade detta mått i ett tidigt skede, efter som du ville ha ett specifikt mått, då det fanns möjlighet att korrigera?

Det är alltid lätt att vara efterklok...

krilleman_215 skrev:
Har du inte gett hantverkaren en måttsatt ritning tror jag du inte kommer långt, då det i slutändan är en tolkningsfråga.

Samtidigt måste jag lägga in en brasklapp och fråga varför du inte kontrollerade detta mått i ett tidigt skede, efter som du ville ha ett specifikt mått, då det fanns möjlighet att korrigera?

Det är alltid lätt att vara efterklok...
Tack för brasklappen, den förtjänade jag.
Dock när jag mätte avloppshållen, tvättställ kontra toalett, så såg det bra ut.
Dock så har rörmokaren flyttat kommoden ca 10-15 cm åt höger, enligt ritning, pga att elektrikern satte lampan innan han hann montera kommoden.

Det enda jag kan se om en ev. lösning är att flytta kommoden och lampan åt vänster, enligt ritning, vilket skulle betyda att vi hamnar där vi önskade igentligen. Men skulle betyda att man behöver byta ut 2 kakelplattor och dra om elkabeln.
Vad tror ni om det?

Jockose skrev:
Men, i onsdags när allt färdigställdes och vi kom hem för att se vårt nya badrum monterat och klart, så ser vi direkt att kommoden inte alls står där vi tänkt. Den var flyttad ca 15 cm längre ifrån toastolen än beräknat.
Detta gör att barnen inte kommer kunna nå toarullen hur jag än vrider och vänder på det.
Lös det med en fristående toapappershållare så spar du en massa bekymmer!

• 22200047_1.jpg
Som sagt utan måttsatt ritning tror jag det blir svårt att hävda att det är felgjort.

Med lite tur så kan det gå att flytta komoden utan att byta några kakelplattor. Beror på var fästhålen sitter. Annars skulle jag nog accceptera dettta som "shit happens". Det finns många varianter av fristående hållare som den här ovan. Vi kör med sådana i alla våra 3 våtrum.

T
Dumheter att har toarullen på kommoden som dessutom kommer för nära toan då, hur bekvämt är det på en skala att sitta trångt när man skiter.

Nej MattiasT:s förslag var dagens bästa tips(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.