Är i pågående bygge av nytt badrum med bastu, duschhörna, varmvattenberedare samt tvättmasking/tumlare.
Ytan på rummet är ca 2.5mx4m.
Jag har hela tiden varit inställd på stora plattor 60x30cm men nu när jag väl fått hem dem börjar jag tveka :eek: Är dem för stora?? (Duschhörnan tex är 90x90, där blir det ju knappt 1½ platta)
Hur ska man tänka? Finns det "vett & etikett"-regler att följa?? (typ att stora plattor skall endast vara i stora utrymmen)
Totala kakelytan hamnar på 19.5m2
Snälla, kommentarer tips mottages varmt!
Ytan på rummet är ca 2.5mx4m.
Jag har hela tiden varit inställd på stora plattor 60x30cm men nu när jag väl fått hem dem börjar jag tveka :eek: Är dem för stora?? (Duschhörnan tex är 90x90, där blir det ju knappt 1½ platta)
Hur ska man tänka? Finns det "vett & etikett"-regler att följa?? (typ att stora plattor skall endast vara i stora utrymmen)
Totala kakelytan hamnar på 19.5m2
Snälla, kommentarer tips mottages varmt!
Vi har ett badrum på 3,3kvm och jag körde med 30x90cm plattor och onyx-mosaik på golvet. Kanonsnyggt om du frågar mig!
Det viktiga med stora plattor i små utrymmen tycker jag är att det måste vara raka kanter och sen bara 2mm fog. Detta för att väggen ska få ett mer homogent uttryck.
Liggande plattor ger en illusion om att väggen är längre än vad den i själva verket är...
Det viktiga med stora plattor i små utrymmen tycker jag är att det måste vara raka kanter och sen bara 2mm fog. Detta för att väggen ska få ett mer homogent uttryck.
Liggande plattor ger en illusion om att väggen är längre än vad den i själva verket är...
Mhh kanske felformulerat (läs feltänktb8q skrev:
Men med bastun, duschhörnan, varmvattenberedaren, tvättmaskinen samt tumlaren, tvättho och någon garderob så känns det "relativt" litet. Speciellt väggytan blir begränsad....
Pratade med plattsättaren och var tvungen att fråga honom om hans åsikt, han tyckte helt klart att stora plattor 30x60cm KRÄVER ett stort badrum (20-30m2). Då ser det ritkigt maffigt ut tyckte han, i mindre badrum som mitt så blir det mer udda.
Nu är smaken som baken iofs men nu börjar jag tvivla mer... Inte för sent att byta till mindre variant.
Men nu är det såpbubblor i huvudet!!!
Nu är smaken som baken iofs men nu börjar jag tvivla mer... Inte för sent att byta till mindre variant.
Men nu är det såpbubblor i huvudet!!!
Efter smakråd från vänner och släkt så står vi nog kvar vid vårt val av 60x30 plattor.
Följdfråga blir då, om man ska sätta plattorna i linje med varandra eller i halvförband? (plattorna ligger som tegelstene-mönster)
Tack Muss!!
Följdfråga blir då, om man ska sätta plattorna i linje med varandra eller i halvförband? (plattorna ligger som tegelstene-mönster)
Tack Muss!!
Enkla svaret, för att det ser bäst ut. Väggen blir lugnare och mer harmonisk med raka linjer om man har stora plattor.Siouxsic skrev:
Har man däremot små plattor blir det ett plottrigt rutmönster och där gör sig halvförband bättre.