Vi håller på och planerar lite inför stundande badrumsrenovering. Nuvarande badrum är från 90-talet och placeringen av dörren förstör en hel del av vår planlösning på övervåningen.
När vi renoverade ett av de intilliggande rummen gjorde vi en förflyttning av väggen med cirka 60cm för att kunna få till både dusch och badkar (nuvarande badrum har endast badkar). Rummet har ett snedtak längs ena kortsidan (mansardtak på huset) så det känns som att placeringen av badkaret är ganska given. Vi funderar på om det är möjligt att använda resterande del av den väggen till en toalett.
En del av murstocken går in genom rummet och vi hoppas kunna placera duschen där även om bredden bara blir ~830mm. Tanken är att kompensera med att göra duschen längre...
Vi har inte bestämt några ingående möbler ännu men det lutar väl åt något i en lite äldre stil med sockel längs golvet. Kvänum har ju fina sådana här saker men priset är ju som det är så kanske att något lokalt snickeri kommer att tillfrågas.
Här är ett förslag på den nya planlösningen för badrummet.
Frågeställningar just nu.
Har toaletten tillräckligt med plats, både med tanke på snedtak och skåp som är i närheten?
Är en dusch på 830x950mm för liten?
Finns det några problem med att kakla direkt mot en murstock?
Går det att kakla i ett snedtak eller räcker det med färg ovanför badkaret?
Blir det en alltför trång passage längs med kommoden mot dörren?
Vi är förstås tacksamma för alla tips och ideér som vi kan få!
Vilken av ritningarna gäller egentligen, på den ena är det ett stycke vägg bredvid dörren, som gör att man inte går in rakt in i kommoden, men på den andra finns ingen sådan vägg utan dörren går ända in mot hörnet.
Det är samma ritning men jag har inte måttsatt dörrens läge eftersom det är osäkert. Så väggstycket finns på båda vyerna även om det inte är så tydligt på 2D-vyn.
Ja, dörröppningen lär ju inte vara 1,38 m som i 2D-vyn iaf, snarare kanske 0,9 m? Om du har 0,4 m fritt till hörnet (dvs dörren placeras långt upp mot tegelmuren i bilden, ännu hellre hängs om så att gånggärnen hamnar på kommod-sidan), så blir det nog inga problem att ta sig in utan att slå sig i kommodens hörn.
Och utrymmet på 44 cm framför toastolen tycker jag bör räcka (det är klart, det uppfyller ju inga tillgänglighetsnormer precis, men jag antar att detta är på övervåningen och att det knappast kommer rullstolar upp dit ändå?)
Karmen är nog i princip 0,9m som du gissar, jag har ritat in dörröppningen 375mm från hörnet och kommoden sticker ut 490mm. Det blir cirka 900mm mellan kommod och "tegelväggen" - frågan är om det kommer att kännas trång om man skall vara flera i badrummet...?
Dörren måste nog hängas på det sättet eftersom det finns en vägg till höger om dörren utanför badrummet (från badrummet sett). Se bifogad ritning på gamla badrummet - verkar dock inte vara helt skalenlig...
Det ser lite trångt ut framför toalettstolen. Varför inte sätta högskåpet på "dörrsidan"? Sockel på badrumsmöbler tycker iallafall jag ser lite tokigt ut.
Vi har ett badrum där duschen är 80x120 och den tycker jag upplevs som väldigt stor, dock med draperi längs långsidan. 83x90 borde vara helt ok. Samma sak med toalettstolen, vi har som sagt 120 med stol, kanske 10cm vid en dörr. Det tycker jag också upplevs ok.
Kakla på murstock har jag ingen uppfattning om men det känns inte helt rätt. Vi byggde in våran och satt gips.
Jag skulle kunna tänka mig att sära på högskåp och kommod så att högskåpet hamnar i hörnet och sätta toan mellan högskåp och kommod. Duschutrymmet kommer absolut att räcka, vi har trångt och har en 70 x 90 dusch, den känns inte för liten.
Ånej, det var ju galet, det är ju snedtak i hörnet
Har fått tips från en kollega att murstocken vi ser kan vara en "vinge" som användes som skydd för eldstad/kamin, det är därför inte helt omöjligt att vi kan ta bort den istället för att bygga in. Frun gillar ju ändå inte min idé med naket tegel i badrummet.
Det känns tveksamt att få plats med högskåpet i hörnet där med tanke på att dörren nog kräver ~90cm och väggen bara är knappa 140cm. Därför känns det som att det skulle bli en trång och oanvändbar sektor. Om man lämnar lite plats mellan kommod och väggen där dörren sitter kanske man kan ha typ tvättkorg eller liknande där och får lite mer plats omkring dörren.