Jag ska byta handfat och det nya vill jag flytta 10cm åt höger samt montera det 5cm högre än det gamla. Självklart så gör det att befintliga rör inte når fram. Hur går jag enklast och billigast tillväga?
Jag har aldrig gjort något i badrummet förut men det kanske inte är så svårt att kröka de befintliga?(för handfatet ska närma sig rören. Jag har en polygrip och skiftnyckel, räcker det för att skruva av och på slangarna?
Om jag behöver köpa något så får ni gärna till hänvisa till clas ohlson eller annan handlare i stockholms innerstad.
Det nya handfatet har slangar istället för rör, se bild.
Med vänlig hälsning, Axel
PS: av någon anledning snurrar mina bilder här på byggahus? :S
Antingen så försöker du finna nya längre flexslangar, det är nog avgjort billigast och enklast. Men fråga mig inte var du köper det i Stockholm, jag hittar knappt till T-centralen
Alternativt så kanske du kan bocka de kromade rören och att slangarna då räcker på det nya handfatet? Köp då en sådan här http://www.clasohlson.com/se/Bockningsverktyg/Pr308186000 på de kromade rören monterar du ballofixer (avstängningsventiler) som kläms på rören och har en anslutning i andra änden som passar på flexslangarna till nya handfatet, typ http://www.clasohlson.com/se/Kulventil/Pr308398000. Eventuellt så kan du behöva lite fler rördelar för att få ihop dimensionerna.
Nu har jag varit hos clas ohlson och köpt lite av varje. Dock passar inget ev det du nämnde till mina flexislangar. Jag kommer böja rören och så vill jag koppla på flexislangarna. På den sista bilden håller jag flexislangen mot gängorna på 12xR15 mm Mvh Axel
Edit: som du skrev tidigare, kulventil ser väl ut att funka när jag tänker efter. Behöver dock inte avstängningsfunktionen Artikelnr clas: 30-7105
Edit: kulventil finns ju i 10x12 o 10x10. Om jag behåller ena änden as-is till röret så skruvar jag av muttern på den andra änden och ansluter flexislangen?
Japp, så kan du göra. Dra inte åt flexslangen för hårt bara eftersom kulventilen inte har slät ände och då kan skada packningen i flexslangen. Bättre du efterdrar lite om det läcker.
Vet inte vart du håller till någonstans, men du bör kunna hitta slangar att koppla direkt på så slipper du kröka rör, kolla på vvsavdelningen på tex bauhaus.