1 374 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Totalrenovering av badrum.
Hej.
Vi ska till att köpa ett hus där badrummet behöver en totalrenovering.
Allt ska ut och det ska kaklas om m.m. Det enda vi kommer behålla är toalettstolen som är nyinköpt.
Nu är jag totalt nybörjare på detta och kommer anlita en firma för att göra hela jobbet.
Så nu letar jag lite tips på bra firmor i Boråsområdet som jag hoppsa jag kan få tips om från er.
Sedan skulle jag även vilja veta hur mycket kakel/klinker jag bör räkna med att det går åt till ett badrum som är 325 x 135 cm med en takhöjd på 245cm
Vi ska till att köpa ett hus där badrummet behöver en totalrenovering.
Allt ska ut och det ska kaklas om m.m. Det enda vi kommer behålla är toalettstolen som är nyinköpt.
Nu är jag totalt nybörjare på detta och kommer anlita en firma för att göra hela jobbet.
Så nu letar jag lite tips på bra firmor i Boråsområdet som jag hoppsa jag kan få tips om från er.
Sedan skulle jag även vilja veta hur mycket kakel/klinker jag bör räkna med att det går åt till ett badrum som är 325 x 135 cm med en takhöjd på 245cm
Hur många plattor du behövder beror ju på stl av kakelplattorna. Lägg på 10% i spill.
Känner inte alls till Borås, men sök certifierade på www.bkr.se
Känner inte alls till Borås, men sök certifierade på www.bkr.se
Tänk på att klinker (golv) ofta är betydligt dyrare än kakel (väggar) men samtidigt kan ge de skönaste effekterna. Eftersom golvytan dessutom är betydligt mindre än väggarna så kan man ju tänka sig att slösa pengar på golvet och köra mer billiga "standard"-plattor på väggarna.
Min far, som har tummen ungefär vid armhålan, ville (efter mina påtryckningar) vara med på ett hörn när deras badrum skulle göras om. Riva klarar de flesta, även min far, så be om att få offert på både att firman gör allt och en annan offert där du river (och gör vad du nu tror du klarar av utan att det tar för lång tid). Farsgubben sparade några lax på detta, och lärde sig även en del.
Min far, som har tummen ungefär vid armhålan, ville (efter mina påtryckningar) vara med på ett hörn när deras badrum skulle göras om. Riva klarar de flesta, även min far, så be om att få offert på både att firman gör allt och en annan offert där du river (och gör vad du nu tror du klarar av utan att det tar för lång tid). Farsgubben sparade några lax på detta, och lärde sig även en del.
Redigerat:
Jag kan rekommendera Kebol, http://www.kebol.se
Vi fick hjälp av dem att helrenovera ett badrum för tre år sedan. Påbörjades vid avtalad tid, avslutades enligt övernskommelse och sist men inte minst så blev det kanon! De underkontrakterade VVS och plattsättning, alla med behörighet.
Vi fick hjälp av dem att helrenovera ett badrum för tre år sedan. Påbörjades vid avtalad tid, avslutades enligt övernskommelse och sist men inte minst så blev det kanon! De underkontrakterade VVS och plattsättning, alla med behörighet.
Ett tips från mig är skumma igenom branchreglerna själv, finns på www.bkr.se och skriv avtal. Branchregler är inte lagkrav utan måste avtalas.
Liknande trådar
-
Totalrenovering badrum i Stockholm, förslag på firma
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Totalrenovering - badrum och kök i befintligt läge
Bostadsrätt -
Arbetstid för totalrenovering av 6,5 kvm badrum
Badrum -
Totalrenovering badrum 2017
Socialt & Projekt -
Totalrenovering badrum. Rimlig offert?
Badrum