Byggahus.se
River upp ett gammalt badrum från grunden, funderar på vilken tjocklek som jag minst måste ha på de nya golvreglarna? De som sitter där idag är runt 140 tjocka, hemgjorda så måtten varierar en del. Praxis säger väl helst minst 170 men det har jag ingen möjlighet till, jag hade snarare blivit själaglad om det går att gå ner till 120? En del av badrummet ligger ovanpå en källare där takhöjden idag är under 1,80 så att bygga ner taket/golvet mer där känns inte riktigt aktuellt. Jag är 1,72 så jag slår inte i men gott om plats är det ju inte. :)
Varför jag inte vill bygga för mycket uppåt är helt enkelt för att det kommer bli en sjujäkla nivåskillnad som det redan är med det nya golvet och golvnivån på rummet utanför badrummet. Hade det gått att lägga 120 istället för 140-ish som idag så hade jag ju vunnit 20 mm att spela på med golvspån och flytspackel redan och därmed inte gjort det riktigt så högt. (Inbillar jag mig i alla fall, rätt mig gärna om jag har fel.) Golvspån 15 + flytspackel minst 12 + flytspackel för fall i ett 2800 långt rum + plastmatta = vad det nu blir i höjd. Golvspån + flytspackel + matta i vikt är inte heller att förringa, antar att det kommer väga massor?Jag har inte riktigt listat ut precis hur mycket en golvbrunn med monteringsplatta bygger i höjd men jag tror den klarar sig.

Sätter gärna reglar både tätare än vanligt samt kortlar av hjärtans lust men det skall ju hålla också. Så, vad är egentligen minsta dimension på reglarna? Kan jag lägga ner det här med 120 direkt och istället försöka få in 145 eller är det också för klent? :(

det beror ju på spännvidden på reglarna

golvspånet är 22mm, du kan spackla ner till 0 vid brunnen och sen kanske 12mm lokalfall, sen vill du väl ha runt 1cm/m i övrigt fall

Reglarna blir ca 3 meter långa.
Hade hoppats få plats med elslingor också, det glömde jag i min ekvation där ovanför samt att det givetvis skall stå 22 mm på golvspånet. :)

Redigerat:
Har försökt hitta något lämpligt att läsa på träguiden men inte hittat något som gjort mig klokare. Någon som har något tips på var jag kan läsa ifall ni inte vet själva?

ok med golvslingor blir det ju lite mer spackel...
om du armerar och använder fiberflyt så hjälper ju den kakan till att styva upp
jag tycker det borde räcka med 120 reglar om du har dom på 30cc men jag vet inte...

Jag tycker också det men det blir ju ganska så omständigt om det inte håller.
Tittat på guider en bra stund nu men blir inte klokare för det är jag rädd.

Har du stadigt upplag på båda sidor om 3m?

På ena sidan kan regeln vila på källargrunden så där blir svaret ja. På andra får jag fästa med vinklar i den regeln som själva huset står på. Så det blir väl inte lika stadigt.

jag får det till max 1,9m spännvidd på 45*120 och cc60 och 2,1m med cc40

Du kan inte lägga reglarna på andra ledden? eller är badrummet 3*3m?
eller kan du leva med en bärregel mitt i rummet under som sticker ner 20cm? alltså lägga en bärregel mitt i badrummet som 45*120 vilar på, då får du 1,5m spännvidd...

Lägger jag dem åt andra hållet blir det längre spännvidd samt att jag inte har något bra att fästa i. Badrummet är bara ca 1,6 brett men det är en hall utanför samt nedgången till källaren som ställer till det.
Det låter som att jag får överge min idé med 120, tusan också. Vad klarar 145 då? Uppenbarligen har jag tittat på helt fel ställe för jag hittade inga såna uppgifter.

Här är en grov tabell från Träguiden:

Spännvidd (m)
3
3,5
4
Undergolv
Bostad
Kontor
Bostad
Kontor
Bostad
Kontor
Limmad spånskiva
C14
45x220
45×220
-

-
-
-
C24
45×195
45×195
45×220
45×220
-

-
Spontat golvträ eller spånskiva utan lim
C14
45×220

45×220
-
-
-
-
C24
45×195
45×195
45×220

45×220
-
-

Om du använder C24 konstruktionsvirke och cc300 så får du antagligen ett tillräckligt stabilt bjälklag för ditt badrum, men det är en gissning.

Injonil - den där har jag tittat på men de dimensioner jag funderade på var ju inte med. Hur räknar du ut det då?
Cc30 - för 120 eller 145? Sätter gladeligen både cc 30 och kortlingar bara det håller.

Sorry, missade att skriva dimensionen på balkarna: 145.

Tabellen tar upp din spännvidd och visar minsta tillåtna dimension. Det den inte tar upp är alternativet cc300. Jag kikade lite på denna sida http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering men det är dels inte helt uppenbart för mig om det är inräknat att golvspån används och dessutom måste man känna till vilken deformation som är godtagbar (se Boverkets regler).

Limma/spika plyfa på sidorna av reglarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.