Byggahus.se
Hej!
jag är ny här på forumet och ska snart börja med mitt badrum kruxet är att jag bor i radhus och badrummet ligger mot grannen. Jag funderar lite hur det här funkar med 15mm plyfa+ våtrimsgips mot grannen eller måste jag ha vanlig dubbelgips för att klara brandkravet ??

Jag vet inte vad du har för brandkrav men för att uppnå EI60 kan man använda 3 lager vanligt gips. Det spelar då ingen roll vad som finns bakom t ex isolering. Törs inte svara på vad som gäller i ditt fall när det är ett våtrum dock.

Vad är det för stomme mot grannen? Är det bara en trästomme behöver du mer gips, både med hänsyn till akustik och brand. Vad finns där nu?

Tack för tipsen, jag har inte rivit än men jag tror det är dubbelgips idag med trästomme bakom så troligtvis blir kartonggips+våtrumsgips med kottlingar bakom för kommod och dusch. Kan höra med grannen också han är snickare.

Jag kan ha fel, men jag tror inte du skall ha kartonggips överhuvudtaget i en sådan vägg. Det fanns ett inlägg här för typ en vecka sedan där någons kontrollansvarige hade föreslagit OSB + gips som brandvägg. I det fallet gällde det ett garagetak, garage i huset. Den KAn hade hävdat att enl. nyligen gjorda mätningar så blev det lika bra med gips + OSB som dubbelgips.

Nu tror jag iofs. att det räcker inte med att någon gjort nya rön, lösningen behöver typgodkännas innan man kan hävda att det är en fungerande brandvägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.