3 953 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
Vägghängd toalett och våtrumsmatta på vägg?
Hallå på er alla,
Jag håller på med ett badrum och ska ha våtrumsmatta på vägg och golv. Hur löser man det med tätskikt i inbyggnaden för cisternen eftersom man inte har tätskikt nånananstans pga att jag kör med våtmatta?
Kanske ska tillägga att den ska byggas in helt i vägg och inte med en utanpåliggande nisch
Jag håller på med ett badrum och ska ha våtrumsmatta på vägg och golv. Hur löser man det med tätskikt i inbyggnaden för cisternen eftersom man inte har tätskikt nånananstans pga att jag kör med våtmatta?
Kanske ska tillägga att den ska byggas in helt i vägg och inte med en utanpåliggande nisch
Ja det blir ju svårt att fixa. Själv hade jag precis denna lösning i en mellanvägg med stålfixtur, kliniskt rent från allt som skulle kunna tolkas som tätskikt. Det var så man byggde 1980.
2007 hade tanken gjort sitt och började läcka. 6 månader senare upptäckte jag det när jag var i krypgrunden. Resten blev ett armageddon av sanering och återuppbyggnad. Nu står det en golvmonterad toalett innanför tätskiktet.
2007 hade tanken gjort sitt och började läcka. 6 månader senare upptäckte jag det när jag var i krypgrunden. Resten blev ett armageddon av sanering och återuppbyggnad. Nu står det en golvmonterad toalett innanför tätskiktet.
Om du bygger in den i väggen förstår jag inte vad matta spelar för roll? Det är utanför tätskicktet oavsett. Vi gör oftast så på jobbet men hemma hade jag aldrig placerat den utanför utskicket. Vid nyproduktion av lägenheter går det att lösa med läckageindikerade schakt eller liknande. Men när inte det går monterar vi ett uppsamlingskärl som leder in eventuellt läckage in i badrummet och det är väl den lösningen jag skulle rekommendera om du absolut ska ha cistern inne i vägg.