Byggahus.se
Min Purus Oden ska snart monteras i LK-Golvvärmespånskiva 22mm, med bärande kortlingar under. I den frästa skivan kommer ligga 16mm PEX golvvärmeslang, ovanpå ett armeringsnät och en elslinga.
Jag har fått två olika svar på hur spacklingen kommer gå tillväga.

1. Spacklingens fall avslutas mot golvbrunnen i spånskivans nivå
2. En förhöjninsring om ca 13mm måste monteras för att det är minsta spackeltjocklek vid golvbrunn

Vad gäller?

normalt så ska man ha min 13mm spackel på spånskiva.

vet inte om det finns en testad och godkänd konstruktion där man spacklar direkt på den spårade spånskivan

normalt så limmar man en skiva ovanpå den spårade och spacklar på den, eller lägger slangen ovanpå ett vanligt 22mm spå golv och spacklar in den

T
Nummer 2 som gäller och det ska vara antingen en Purusplatta eller Jafos motsvarande platta som brunnen ska monteras i.

Nr 2 och monteringsplatta

Rätta mig om jag har fel, men monteringsplattan har väl tillhörande förhöjnings "mellanlägg" så att man inte behöver använda en förhöjningsring? Dvs. om man använder monteringsplattan på rätt sätt så kommer själva brunnen upp typ. 13mm.

korta svaret nej.

nino skrev:
vet inte om det finns en testad och godkänd konstruktion där man spacklar direkt på den spårade spånskivan
Va? Får man inte flytspackla på golvvärmeskivan? Det ska gå bra enl monteringsanvisningen, även om LK tycker att man ska lägga byggplast mellan skivan och spacklet, vad det nu fyller för funktion?

Vad kom vi fram till? Räcker en ring i brunnen eller behövs purus monteringsplatta? Eller rättare sagt, vad blir skillnaden mellan att montera brunnen i spånskivan och höja med ring 13mm jämfört med monteringsplattan som höjer 13mm? Känns bara som att det är mer prylar som ska köpas, mer som ska sågas och mer som ska skruvas? Givetvis blir det plattan om man måste använda den...

Redigerat:
du ska använda monteringsplattan till golvbrunnen, i förpackningen så finns äben 13mm förhöjningsklossar som du också ska använda, då blir brunnen rätt monterad och kommer i rätt höjd utan förhöjningsring

purusplattan har ett inbyggt fall så en 13mm förh.ring kommer inte att bygga mer än ca 8mm

ang. Spackla på spårad skiva, finns det en konsgruktion där det står att man kan göra så då är det ok, kolla bara om plåtarna ska skruvas och primas med nått speciellt.
Kolla också med leverantören av ditt spackel att det är ok.
plasten ska nog bara täta , brukar bli lite hål och så när man använder spårad skiva gärna vid vändningarn

hempularen: Jafo har så, inte purus

krilleman: nejdå det är jag som läser fel :)
purus har distanser UNDER monteringsplattan
jafo har en "lyftupp 13" som monteras MELLAN plattan och brunnen

Nu är min på plats iaf. Med purus monteringsplatta och 13mm distans! ;-)

En lite fråga till bara. Plattan är ju monterad med jordbävningsäkra skruvar mot bjälklaget, men brunnen ska enligt anvisning bara fästas med två korta medföljande skruvar i plattan. Är detta tillräckligt?

ja dom håller den bara så att den inte ska kunna snurra runt i plattan, sen kläms ju själva brunnen fast med en plastring, den är nästa omöjlig att få bort när den väl är på plats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.